Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Konjunktur

Passion för utveckling

Publicerad: 29 april 2009, 12:50

Det är nu man ska göra det. Blicka framåt, alltså. Utveckla! Det är inte bara svart med lågkonjunktur! Den hjälper oss att bli vassare – att tänka nytt! Så resonerar i alla fall Tomas Alsmarker, vice vd på konsultföretaget Tyréns.


– När man är mitt i högkonjunkturen rullar allting på. Man får inte mycket tid för reflektion och eftertanke. Gör vi rätt? Lågkonjunkturen är mer spännande. Det är nu vi ser om vi tänkt rätt. Det är nu som det måste finnas en vilja att vinna – att vara före! Detta är också fundamenten för utveckling, säger Tomas Alsmarker.

Han ser stora utvecklingsmöjligheter i lågkonjunkturen. För Tyrèns handlar det om att skapa ökad kvalitet och lönsamhet i kundernas byggprojekt. Att utveckla av processer, tekniska plattformar och IT-verktyg är nyckelord. BIM – Building Information Modelling – är ett viktigt verktyg.

– Många av felen som sker i branschen beror på att information faller mellan stolarna. BIM hjälper oss att integrera, strukturera och kommunicera all den kunskap som behövs för att förverkliga ett byggprojekt.

Nu prioriterar Tyréns det strategiska utvecklingsarbetet. Det handlar om att identifiera och definiera nya arbetssätt och områden som kan bidra till framgång.

– Vi strävar efter att skapa miljöer där olika kompetenser möts, säger Alsmarker.

Tyréns har ägnat de senaste åren åt att addera fler kompetenser till företaget och stimulera tvärdisciplinära möten. Tanken är att jobba i designteam med flera olika kompetenser. ”Idéer föds där människor möts”, som Tomas Alsmarker uttrycker det.

– Vi vill få människor att tänka utanför lådan. Då kan vi skapa framgång för våra kunder, våra medarbetare och för oss som företag. Genom våra många kompetensområden har vi dessutom fler ben att stå på i lågkonjunkturen. Det ger fler vägar in till våra kunder. Det gör oss starkare, säger Tomas Alsmarker.

– Det ställs helt andra krav i lågkonjunktur än i högkonjunktur, bland annat krävs en helt annan marknadsaktivitet för att få in uppdrag och andra krav på att läsa av vad kunden egentligen behöver. Det gäller att vara lyhörd och hitta det som är intressant och viktigt i det skede man är i. Man måste vara mer påläst om vad som är på gång. Så även här har lågkonjunkturen något gott med sig. Vi måste vara på i flera dimensioner, säger Tomas Alsmarker.

Att jobba med BIM som verktyg är den enskilt, absolut, största satsningen som Tyréns gör just nu, enligt Tomas Alsmarker. Det är nu, i dessa tider, som de tankar och arbetsprocesser, som initierats i högkonjunktur kan ges tid och kraft att lyfta ytterligare.

– Vi är övertygade om att BIM är ett verktyg som främjar branschens utveckling men det kräver att vi jobbar ihop på ett annat sätt – i en annan process. Lean Design är förebild.

I den gångna högkonjunkturen har hämskon för utveckling varit brist på tid, menar Tomas Alsmarker.

– Nu har vi mer tid att leva upp till vår ambition och tid att utbilda personal, säger han.

Behövs lågkonjunkturen?

– Ja, det tror jag, men konjunkturerna kanske kommer i för skarpa svängningar som inte är bra för branschen. Risken är att den organisation och kunskap som man har byggt upp under högkonjunkturen går om intet i uppsägningar. Att säga upp och rekrytera igen är en lång och kostsam process, men annars tror jag att det är nödvändigt med dessa svängningar, säger Tomas Alsmarker.

Kris – innebär faktiskt både kaos och möjlighet, menar Alsmarker. Den kan medföra att
hela företag eller branscher försvinner från marknaden, men också att nya nischer uppstår. Nokia, som en gång var tillverkare av gummistövlar, blev till exempel en ledande tillverkare av mobiltelefoner, efter en stor kris.

– Den ombildningen började som en teknisk utveckling och skedde inte över en natt, säger Tomas Alsmarker.

Nomi Melin Lundgren

Redaktör

nomi@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.