Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Konjunktur

Starkare än väntat för JM

Publicerad: 23 Augusti 2010, 12:58

"Efterfrågan är fortsatt god", så summerar JMs vd Johan Skoglund bolagets läge efter det andra kvartalet. Rörelsemarginalen för JMs bostadsbyggandet i Stockholm ligger nu runt 15 procent.


JM visade upp ett starkare resultat än väntat. Totalt sett minskade visserligen intäkterna under första halvåret från 5 394 Mkr i fjol till 4 114 Mkr, men rörelseresultatet mer än fördubblades till 330 Mkr och resultatet före skatt blev 294 Mkr (90) för de två första kvartalen. För andra kvartalet blev vinsten 201 Mkr. Börsanalytikerna hade i snitt räknat med 173 Mkr.

Hittills i år har JM sålt 1 462 bostäder jämfört med 1 504 vid samma tid i fjol.

Det är de svenska och norska marknaderna som bär upp JMs resulat, även om läget håller på att stabiliseras i Danmark. Rörelseresultatet för JM Bostad Stockholm steg 9 procent till 245 Mkr och för JM Bostad Riks nära på fördubblades resultatet till 92 Mkr. Marginalen i Stockholm var under första halvåret 14,8 procent och för de övriga svenska bostadsmarknaderna 6,9 procent.

"En god försäljnings- och bokningsnivå i den pågående produktionen medger produktionsstart av nya bostadsprojekt. Även på längre sikt gäller fortsatt goda fundamentala förutsättningar för vår affär med inte minst stor befolkningsökning i Stockholm. Vi är offensivt positionerade med finansiell styrka och mycket god projektportfölj som fortsatt förädlas för att möta framtida efterfrågan på våra marknader", skriver Johan Skoglund i rapporten.

Hittills i år har JM startat projekt med 1 621 bostäder (683). Ungefär hälften, 791, av dessa ligger i Stockholm. Totalt sett pågår produktion av 4 959 bostäder (3 400).

JMs disponibla byggrätter uppgår till 27 400 bostäder (30 500).

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.