Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Konjunktur

Stora jobb lockar utländska byggare

Publicerad: 8 November 2010, 09:06

Mats O Paulsson från Strabag om fördelarna med att olika nationaliteter arbetar tillsammans.


De är de stora entreprenaderna inom anläggning som är intressanta för utländska aktörer. Därför bör kunderna, med Trafikverket i spetsen, dela upp projekten i färre men större delar. Det är de stora munsbitarna som lockar.

Det anser Strabags Skandinavienchef Mats O Paulsson som leder österrikiska Strabags verksamhet i Skandinavien.

– De stora offentliga kunderna skulle tjäna på att dela upp projekten i ett fåtal stora delar. Då ser entreprenörer från utlandet att det är mödan värt att lägga anbud. Och med utländska aktörer får vi hit ny teknik och nya lösningar, säger Mats O Paulsson.

I Norra Länken i Stockholm har österrikiska Strabags svenska dotter Oden och tyska Hochtief bildat ett gemensamt handelsbolag, Joint Venture H.O.T. - Hochtief Oden Tunnelling.

Tillsammans bygger de den del som kallas NL 35 för 782 miljoner kronor och den del som kallas NL 51 för 447 miljoner kronor. Det är en bra bit under vad svenska konkurrenter ville ha för att bygga dessa delar av Norra Länken.

Strabag har kommit till Skandinavien för att stanna och siktar på att ta andelar på marknaden. I dag är orderstocken över 5 miljarder kronor. Nyligen tog Strabag hem uppdraget att bygga om och till i Täby centrum – ett miljardprojekt. Det svenska dotterbolaget Oden arbetar för fullt i storbygget Norra Länken i Stockholm.

– Vi blir alltmer etablerade som en viktig aktör. Men det har varit mycket kostsamt, säger Mats O Paulsson.

Oden har gått igenom några tunga år med stora förluster, ansträngda finanser och stora tillskott från ägarna.

– Strabag satsar långsiktigt i Skandinavien. Det är ett av Europas stora byggföretag med rötter i ett Alpland med stora tunnelbyggen. Kompetensen inom anläggning är i världsklass, det är en av våra stora styrkor på marknaden, säger Mats O Paulsson.

Inom Strabag i Skandinavien finns inte bara Oden utan också Strabag Projektutveckling, Möbius och Züblin.

– Men det varumärke som kommer att synas allt mer i Skandinavien är Strabag, säger Mats O Paulsson.

JV Hottunnelling har en gemensam organisation för sina två delprojekt i Norra Länken. Sammanlagt har man 150 personer på plats, varav omkring 35 tjänstemän.
Mats O Paulsson talar gärna om fördelarna med att byggare från andra länder kommer till Sverige.

På bygget i Norra Länken finns närmare 40 yrkesarbetare från Slovakien som är i gång med betongarbeten. Bergdriften för tunnlarna i denna del av Norra Länken är avslutad. Här arbetar också omkring 15 tyskar samt någon holländare och någon spanjor.

– Det är berikande, vi har mycket att lära av varandra. Vi svenskar är gåpåiga medan tyskarna är mycket metodiska, säger Maths Jacobsson, entreprenadchef på Oden.

Svenska byggföretag är i klar minoritet i Norra Länken. Tyska Bilfinger Berger och Hochtief, norska Veidekke och österrikiska Strabag dominerar. Men Peab och Skanska är också med i viktiga delar.

På en skyddad plats i Norra Länkens tunnel står tunnelbyggarnas skyddshelgon Santa Barbara.

                                                                                  Santa Barbara. Foto Björn Dickson

Ett av de största i Sverige
Norra länken är ett av Sveriges största vägbyggnadsprojekt och ska öppna för trafik 2015. Trafiken kommer att gå i en båge norr och öster om Stockholms mest centrala delar.

Norra Länken blir sammanlagt omkring 5 kilometer lång. Den första kilometern har varit i bruk ett antal år. Nu byggs ytterligare 4 kilometer, huvudsakligen i form av tunnlar.

Norra länken beräknas kosta cirka 11,2 miljarder kronor i 2007 års prisnivå. Staten genom Trafikverket svarar för 75 procent av finansieringen och Stockholms stad för 25 procent. Projektet har beviljats 56,15 miljoner Euro i EU-bidrag.

Björn Dickson - bjorn@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.