Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Konjunktur

Sweco öppnat för större utlandsförvärv

Publicerad: 1 oktober 2009, 13:21

Konsultbjässen Sweco har klarat konjunkturnedgången bra än så länge. Dessutom sitter koncernen på en kassa och bankfaciliteter på nästan 900 Mkr. Vd Mats Wäppling öppnar nu för att utnyttja köpläget även på mogna marknader som Storbritannien, Tyskland och Nederländerna.


Sweco har klarat krisen bra. Dessutom har man en stark kassa. De disponibla medlen inklusive outnyttjade checkkrediter är uppe i nästan 900 Mkr och det tänker man dra nytta av.

–Finanskrisen har förändrat förutsättningarna för många av våra konkurrenter. Vi har varit ganska försiktiga när det gäller förvärv under de senaste åren. Det har mest handlat om köp av mindre företag i storleksordningen fem till tjugo anställda, företag som vi oftast jobbat ihop med och känner väl. Men vi har kapital till skillnad från många andra och det ska vi försöka dra nytta av, säger Swecos koncernchef Mats Wäppling.

–Det finns saker att göra i Sverige, Norge och inte minst i Finland där konjunktursvackan slagit hårt. Vi tittar på expansion i Centraleuropa; i Tjeckien och Polen. Men det nya är att vi breddar perspektivet jämfört med tidigare och tittar efter köpobjekt på mogna marknader som Tyskland, Nederländerna och Storbritannien, säger Mats Wäppling.
Faktum är att Sweco sedan ett antal år har följt vad som händer på de stora västeuropeiska marknaderna. Man har identifierat och analyserat tyska, brittiska och holländska företag som har sett ut att passa ihop med Sweco, fast det är först nu – under lågkonjunkturen – som man börjat aktivera kontakter med dessa företag. Och till skillnad från de senaste årens företagsförvärv i Norden så handlar det här om lite större företag.

–Vi har nästan aldrig tidigare köpt företag på starka, strukturerade marknader, men förutsättningarna har förändrats. Det är bara att titta på hur prislapparna, representerade genom börskurser, på exempelvis Londonbörsen förändrats för bygg- och teknikrelaterade konsultföretag, säger Mats Wäppling.
–Det är ganska givet att vi kikar och aktiverar oss på ett helt annat sätt än tidigare.

Det som är dagens Sweco byggdes upp genom en hektisk shoppingrunda under 1900-talets tre sista decennier. Köpare var arkitektföretaget FFNS och den drivande kraften bakom expansionen var huvudägaren och vd:n Gunnar Nordström.

Oftast handlade det om mindre, lokala arkitektbyråer som genom försäljning kunde realisera sitt livsverk i en kapitalpott.
FFNS:s köprunda kulminerade 1997 genom samgående med VBB i den konstellation som kom att heta Sweco. Genom samgåendet var Sweco landets största byggkonsult och i princip en fullsortimentsbutik inom bygg- och anläggningskonsulting. Under de här åren har tillväxten byggt på en balanserad fördelning mellan organisk tillväxt och företagsförvärv.

Uppenbarligen var det ett lyckat drag. Mellan åren 2004 och 2008 har omsättningen ökat med 14 procent årligen i snitt och med rörelseresultatet med 30 procent per år i snitt. Och trots volym- och resultattapp i år låg marginalen vid halvårsskiftet ändå på 10 procent.
Sweco har bantat ner kostymen en aning under det senaste året – framför allt i Baltikum och Finland. I dag har man 5 300 anställda i tio länder, en omsättning just nu (rullande tolv månader) på 5,6 miljarder kronor och 31 000 uppdrag fördelade på 10 000 kunder.

–Ryggraden har under de senaste åren varit Norden och Östeuropa och visst har en fallande marknad påverkat oss. Vi har under den senaste tiden mer än halverat vår personalstyrka i exempelvis Estland. Å andra sidan har tappet på vissa segment kompenserats genom fortsatt tillväxt på andra, säger Mats Wäppling.

För ett par år sedan var industrisegmentet det största inom koncernen. I dag är istället vatten och miljö störst med en andel på 17 procent av koncernomsättningen. Andra starka verksamheter är infrastruktur (15 procent av koncernomsättningen) och energisystem (14 procent). Industrisegmentet är den del som fallit mest dramatiskt men kurvorna pekar också neråt för Building Service System, Structural Engineering och arkitektverksamheten.

–Vi är naturligtvis glada för att vatten, miljö, energi och infrastruktur har en så stark utveckling. Samtidigt har de segment som inte gått så bra på sina reguljära marknader i ganska stor utsträckning kunnat switscha över till tillväxtsektorerna. Det gäller till och med arkitekterna, åtminstone hittills. Vi räknar med att volymfallet på hus- och bostadsmarknaderna kommer att medföra att det blir tuffare för arkitekterna under nästa år, säger Mats Wäppling.

Mats Wäppling lyfter fram fyra centrala frågor för de närmaste åren: Människor, kompetens, varumärke och tillväxt.
–Det är lätt att prata om hur viktigt det är med humankapitalet, men det gäller att göra någonting också. Vi vill särskilja oss och lägga betydligt mer tid och kraft på att utveckla våra medarbetare och chefer och då gör vi ändå rätt mycket redan i dag.

–När det gäller kompetens har vi haft en topp-positionering i tio år och det måste vi upprätthålla. Varumärket är också centralt. Det är de största företagen med de starkaste varumärkena som växer snabbast och det är oerhört viktigt för att över tiden lyckas attrahera nya medarbetare, säger Mats Wäppling.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.