Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Konjunktur

Tyska marknaden alltmer intressant

Publicerad: 27 januari 2014, 13:21

I Tyskland finns oupptäckta affärsmöjligheter för svenska byggentreprenörer. Det hävdar Ninni Löwgren på Tysk-Svenska Handelskammaren. "Det finns otroligt många bra synergier mellan länderna", säger hon.


Tyskland har redan gjort sig känt som ett land som har en väl utvecklad miljöteknik och spännande lösningar inom bland annat förnyelsebar energi och lågenergihus. Ninni Löwgren, avdelningschef för marknadsetablering på Tysk-Svenska Handelskammaren, pekar ut några andra områden där affärsutbytet skulle kunna vara större.

– Lokaler som passar barnomsorgen är ett område som är eftersatt i Tyskland. Där vet jag att flera svenska aktörer redan är på gång, säger hon.

I augusti i år infördes rätten till barnomsorg för alla ettåringar i Tyskland, från att tidigare bara ha gällt från tre år. Efterfrågan är därför stor på anpassade lokaler.

– Många lokaler brister i kvalitet. Sverige har lång erfarenhet av lokaler som passar barnomsorg, säger Ninni Löwgren.

Tyskland har även en stor del åldrande befolkning. Trots det har man länge blundat för att bygga bostäder för äldre, menar Ninni Löwgren.

– Även här finns några svenska aktörer på tyska marknaden nu. Det behövs många olika lösningar, både på nya äldreboenden men också lösningar på hur de äldre ska kunna bo kvar hemma längre.

Byggemenskaper är ett område där Ninni Löwgren ser att inspiration från Tyskland skulle kunna leda till ökat bostadsbyggande i Sverige.

– Det är ett sätt att bekosta bostäder där de boende tar större ansvar för sitt boende. I Tyskland känner bankerna till boendeformen och det är inget problem att få lån.

De svenska infrastruktursatsningarna är också intressant för Tyskland.

– Den sydeuropeiska marknaden har fallit samman och tyska företag riktar nu sina blickar norrut i stället.

Trafikverket jobbar för att öka utbytet inom anläggning.

– Vi försöker aktivt att attrahera fler aktörer från hela Europa på den svenska marknaden. Nästa år kommer vi även att göra aktiviteter för att öka intresset för drift och underhåll av järnväg, säger Camilla Ahston, upphandlingsstrateg på Trafikverket.

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News