Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Konjunktur

Världens största byggare är optimistiska

Publicerad: 18 November 2011, 10:39

Den gamla världen - Europa och Nordamerika - tappar mark. För de största europeiska byggbolagen är det globalisering och ännu intensivare fokusering på de snabbväxande länderna i Asien och Latinamerika som gäller. Vid International Building Summit i Paris förra veckan gav de franska byggbjässarna sin syn på saken.


Världshegemonin håller på att skifta. Den europeiska och amerikanska dominansen försvagas. Det kommer nya spelare, även på den internationella byggscenen. Enligt det franska prognosinstitutet Bipe så är de europeiska byggbolagens marknadsandel av den globala byggmarknaden 27 procent. År 2020 kommer den, enligt Bipe, att vara 19 procent.

Den europeiska andelen av det globala byggandet kommer sedan aldrig att överstiga 20 procent. Det är, enligt Bipe, helt enkelt omöjligt.

Det inser också de stora europeiska byggföretagen, men det betyder inte att de lägger sig platta till marken.

– Kineserna är på offensiven. Vi måste vara alerta. De kommer till Afrika och Latinamerika, ofta med projekt som är färdigpaketerade och finansierade. De kanske kommer till Europa. Kanske köper de upp delar av den grekiska byggindustrin. Skratta inte, det kan vara ett smart sätt för dem att ta sig in på EU-marknaden.

Det säger Yves Gabriel, vd för Bouygues Construction, världens näst största byggföretag.

Han var en av talarna på International Building Summit, ett forum för de europeiska storbolagen inom byggsektorn, som arrangerades i anslutning till den stora franska byggmässan Batimat i förra veckan.

Han talade på onsdagen, samma dag som krisen inom eurozonen på allvar hade börjat flytta från Grekland till Italien och Beslusconi hade just flaggat för sin förestående avgång.

Scenen var Le théâtre Claude Lévi-Strauss i den läckra museikompositionen Musée du quai Branly, ritat av den franske stjärnarkitekten Jean Nouvel.
På plats fanns också Jean Rossi, ordförande för Vinci, världens största byggföretag. Både Jean Rossi och Bouygues Yves Gabriel är – trots allt – fortfarande optimistiska. Franska banker må darra, men byggnäringen mår bra. Franska småföretag lever fortfarande gott på renoveringar och bjässar som Vinci och Bouygues har krattat manegen både på hemmaplan och globalt - framför allt globalt.

Bägge bolagen har ett bra år bakom sig och sitter bägge med välfyllda orderböcker.

– Vi omsatte 9,2 miljarder euro förra året och just nu sitter vi med en orderstock på 15,5 miljarder euro. Det är inte så dåligt med tanke på att vi befinner oss mitt i en kris, säger Yves Gabriel.

Jean Rossi:
– Vi sitter också bra till ordermässigt, men det känns ändå som om Europa halkar efter, inte ligger i fas med resten av världen. När man läser tidningarna här hemma är det svårt att inte oroa sig. Jag hade aldrig kunnat förutspå kraschen av Lehman Brothers och den följande finanskrisen. Sedan kan man se det krasst ut vårt Vinci-perspektiv. Vi är duktiga på att bygga och leverera infrastruktur och det är något som behövs i princip över allt under de närmaste decennierna.

Både Vinci och Bouygues är sedan länge stora internationella aktörer och hämtar avsevärda andelar av sin omsättning från utländska marknader. De gick ut internationellt när den ursprungliga hemmamarknaden blivit för liten. På många sätt påminner de om Skanska i sin uppbyggnad.

De har liksom Skanska och NCC under de senaste två-tre decennierna anpassat sig till en internationell byggscen i förändring. På 1960- och 1970-talen gick de stora byggbolagen in i komplexa hus- och anläggningsprojekt lite var som helst i världen. I dag är bilden en annan. Projektexporten med så kallade "one shot operations", där Skanska och nuvarande NCC var med och slogs i anbudskonkurrensen, är nu mer undantag än regel.

– Det kan hända att vi tar enstaka kontrakt på en viss marknad, men vi ser det inte som export utan som ett lokalt baserat projekt där vi utifrån vårt globala nätverk av kompetenser kan sy ihop en perfekt organisation som skräddarsys för ett visst projekt. Vi har till exempel haft flera rätt enorma anläggningsprojekt i USA där vi haft bra lösningar att säkerställa dammanläggningar från läckage. Om du vill göra ett jobb på en mer eller mindre ny marknad måste du ha med dig någonting unikt, en speciallösning som ingen annan har, säger Jean Rossi.

Yves Gabriel:
– Sett över tiden har projektexporten förändrats rejält. Vi tog projekt för projekt i olika delar av världen. Till slut tröttnade våra aktieägare. De vill se stabilare engagemang i längre perspektiv. Att gå in med "one shot operations" kan vara okej om man har planer på en långsiktig etablering på en marknad, som ett sätt att slå ner bopålarna. Men generellt är vi försiktiga.

– Det är ett nytt sätt att arbeta. Tidigare sysslade vi med att räkna på anbud, bygga och, i bästa fall, ta med oss några procent hem i marginal. Då var anbudspriset det helt avgörande. Nu tittar vi på hela värdekedjan, ser värde i att gå in tidigt, äga projekten och ser potentialer på eftermarknaden. Sedan en tid satsar vi bland annat strategiskt på att ta full kontroll över designskedet och i viss mån också över materialflödena. Själva byggandet är alltid vår kärna, men vi är numera mycket bredare än så. Vi kan erbjuda kreativa finansiella och legala lösningar. Vi kan ge våra kunder intelligenta, kompletta paketlösningar på den globala arenan, säger Yves Gabriel.

På det här området, där ingenjörskonsten även inbegriper juridiska och finansiella lösningar, ligger storbolagen från den gamla världen, de mogna marknaderna, än så länge före de nya konkurrenterna från Bric-länder (Brasilien, Ryssland, Indien och Kina) och andra snabbväxande marknader.

– De nya aktörerna på den internationella marknaden skjuter ofta från höften. De konkurrerar med lägsta pris och vill ta marknadsandelar. Vi krigar inte med lägsta pris. Vi erbjuder våra erfarenheter, vårt kunnande, vår kvalitet och vår trovärdighet och fram för allt vår innovationskraft. Våra kunder, inte sällan stater i mindre länder, kan dra nytta av våra erfarenheter ingenjörsmässigt, juridiskt, finansiellt och från våra hållbara gröna och energieffektiva lösningar, säger Yves Gabriel.

Riskanalys, i vid bemärkelse, spelar också en större roll hos de stora europeiska byggarna jämfört med tidigare. Bolagens codes of conduct, uppförandekod, är något som de följer oavsett var de är i världen. Exempelvis så har Bouygues plockat ut ett antal länder som man av säkerhetsskäl (primärt personalens) väljer att avstå från. Iran, Irak, Afghanistan och Nigeria är några exempel.

Sedan finns moralen också, den etiska nivån.

– Vi ska inte blunda för korruptionsrisker. Vi har en etik som ska upprätthållas. Vi har givna regler för hur vi ska bedriva affärer. Dessvärre har vi konkurrenter som uppenbarligen inte har samma etiska nivå som vi, säger Yves Gabriel.

Både Vinci och Bouygues sitter som sagt med välfyllda skafferier inför nästa år. Bägge är rätt optimistiska, men de är också, liksom alla, övertygade om att 2012 blir ett tufft år.

– Bortsett från det hälsosamma orderläget så går vi in i en period som blir problematisk. I euro-zonen ligger en räkning och väntar och någon måste betala. Det jag ser som kan bli ett problem är att utgifterna måste ner och politiskt är det smärtsamt att hyvla i socialförsäkringssystemen. Det är enklare att skjuta upp infrastruktursatsningar. Jag tror absolut inte att botten går ur marknaden. Men vi ska vara försiktiga, säger Yves Gabriel.

– Jag tror vi behöver integrera oss bättre i Europa och då tänker jag framför allt miljöfrågorna. Europa, bortsett från Grekland, vet egentligen vart vi är på väg. Vi måste vara ledande när det gäller grönt byggande, säger Yves Gabriel.


FAKTA BOUYGUES
Koncernen: ett ganska vildvuxet konglomerat med tv, telekom, fastigheter, bygg och infrastruktur. Bolagsgruppen omsätter drygt 30 miljarder euro.

Bouygues Construction: dotterkoncernen på bygg- och anläggningssidan omsatte i fjol 9,2 miljarder euro, har verksamhet i 60 länder och 54 000 anställda.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.