Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Politik

Bättre transporter - kanske med ballonger

Publicerad: 30 juni 2009, 18:05

Luftballonger skulle fungera som transportmedel inom byggsektorn. Det sade Åsa Söderström Jerring, ordförande i Förnyelse inom anläggningsbranschen – FIA på ett seminarium den 30 juni under Almedalsveckan på Gotland. Seminariet var arrangerat av Sveriges Byggindustrier.


Åsa Söderström Jerrings idé om luftballonger var kanske inte till 100 procent avsedd som ett seröst förslag till hur byggandets transporter ska bli mer miljövänliga.
- Men luftskepp är energieffektiva, de kan användas dygnet runt eftersom de är tysta och de kan transportera tunga laster direkt från en plats till en annan, utan omlastning på vägen.

Åsa Söderström Jerring underströk att det gäller att skapa förutsättningar och drivkrafter för förändring om byggandets transporter ska bli mer miljövänliga.
- Och egennyttan är den enda sanna drivkraften, miljövänliga transporter måste löna sig!

JMs vd Johan Skoglund berättade om företagets nya upplag för deponi på Värmdö som ska bidra till att minska transporterna.
- I framtiden kanske vi samarbetar med våra konkurrenter för att skapa sådana upplag, med syfte att nå fram till mer miljövänliga transporter.
Johan Skoglund påpekade att läget har varit betydligt värre än i dag.
- För tjugo år sedan kunde man se en tung lastbil dundra in på bygget för att leverera ett paket spik. Vi går nu mot en framtid med samordnade logistikcentra, sa Johan Skoglund.

Johan Lindström, vd för Sveriges Åkeriföretag, ropade på ökad samordning inom EU. Han pekade på att svenska åkare har en konkurrensnackdel på 20-40 procent gentemot sina utländska konkurrenter.
- Många utländska åkare som kör i Sverige kan strunta i lagar och regler eftersom de inte blir lagförda här, sa Johan Lindström.

Men riksdagsledamoten Karin Svensson Smith (MP) sa att vi inte har tid att vänta på samordnade regler inom EU.
- Och vi kan inte välja mellan sjötransporter, järnväg eller lastbil – allt behövs. Byggarbetsplatserna ligger sällan vid järnvägsstationen, även om järnvägen är bra för transporter, sa Karin Svensson Smith som pekade på en bild av en person som står vid kanten av ett vattenfall.
- Vi står så nära avgrunden och frågan är om vi har förmågan att vända om och gå åt rätt håll.

Björn Dickson - bjorn@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.