Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Politik

Boverket stöder nationell satsning på bygglogistik

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:42


AV TOMAS ÄNGSHAMMAR

Det är en paradox att den industrigren som har de svåraste logistiska förutsättningarna satsat minst resurser på att få logistiken att fungera. Det hävdar Fredrik Friblick, själv en av landets mycket få specialister på bygglogistik.

I byggsektorns förnyelsearbete måste logistiken få en mer framskjuten roll, menar Fredrik Friblick på konsultföretaget Prolog Bygglogistik AB. I samarbete med Boverket drar nu Prolog igång en serie seminarier över hela landet för att öka intresset för logistikfrågorna.

- Det finns egentligen väldigt få som jobbar med logistikfrågor specifikt inom byggindustrin. Det finns de som är väldigt duktiga på logistik men som inte förstår byggandets miljö och så finns det andra som är väldigt duktiga på att bygga men inte kan logistik. Om man utvecklar principen att inbyggnadsmaterial levereras till inbyggnadsplatsen vid inbyggnadstillfället ställer det nya krav på alla aktörer i byggandet. När förändringen nu sker måste man ha alla med sig - det går inte att hälften levererar just in time och andra hälften fortsätter som vanligt.

Med en allt hetare byggkonjunktur men också hårdare fokus på kostnadsjakt genomgår nu byggindustrin - möjligen en smula yrvaket - en effektiviseringsprocess som fast industri drivit hårt i åtskilliga decennier. Att byggföretagen ligger ett halvsekel efter exempelvis fordonsindustrin är dock inget man ska se som att byggsektorn är efterbliven. Jämförelsen är helt enkelt inte rättvis.

- Nej, förutsättningarna är mycket svårare i byggindustrin och därför är logistiken oerhört mycket mer komplicerad. Men det är märkligt att i byggindustrin där flödena är svårare har man satsat mindre resurser än i övrig tillverkningsindustri på att få logistiken att fungera effektivt. Men man ska ha klart för sig att de som jobbar med det här i den fasta industrin hade inte klarat en dag i byggmiljö - det är mycket krävande.

De svåra förutsättningarna har gjort att byggare i regel är duktiga problemlösare och improvisatörer. Men om man ska pressa kostnaderna samtidigt som byggtiderna blir kortare och kvaliteten inte får bli lidande krävs en bättre helhetssyn. I stället för att lösa problem när de uppstår ute på byggarbetsplatserna måste alla led i byggprocessen arbeta tillsammans för att förebygga problemen.

Mycket av det arbetet ingår i Fredrik Friblicks mycket breda definition av begreppet logistik.

- Det beror på vad man menar med logistik. I det utvecklingsarbete som sker hos de stora byggarna i dag kallar de kanske en del inslag för industrialisering medan vi ser det som logistik. När man lägger om produktionen gäller det att man får med sig materialflödena.

Det är här han ser skillnaden mellan byggbranschen och fast industri.

- När man börjar ändra flödena har man ingen som är ansvarig för logistiken. Många företag har planer på att lägga om strukturerna så att man anpassar leveranserna till att bli en del av produktionen. Det är inget konstigt med det, det har man gjort i fast industri sedan andra världskriget. Det är däremot väldigt omvälvande för byggindustrin. Det är farligt om inte alla förstår de nya förutsättningarna och hälften av leveranserna kommer på minuten och resten lite hur som helst.

I Byggindustrin nr 7 talade Gunnar P Lund, vd på Optimera, om mellanledens värdeskapande arbete. "Vi kan logistik", sade han och menade att de entreprenörer som försöker kapa mellanled som en del av kostnadsjakten riskerar att förlora på gungorna vad man tjänar på karusellerna. Fredrik Friblick håller delvis med honom.

- Jag tror att de mellanled som blir kvar är de som tillför ett värde. I dag finns det många som ger bra logistiklösningar men också de som egentligen bara tillför ett prispåslag. Många är däremot dåliga på att marknadsföra sina tjänster. Flera leverantörer har bakat in sina tjänster i priset och säger sedan att det är gratis, men kunderna ska ju få de tjänster de behöver och som de är villiga att köpa. Det ställer samtidigt krav på den som ska köpa att man vet vilken service man behöver.

Att betala för god logistik kan dock vara en mycket bra affär. Att få rätt mängd av rätt vara vid rätt tidpunkt betyder minskade mellanlagringskostnader, minskade kvalitetsfelkostnader och att byggarna kan koncentrera sig på att bygga.

- Jag skulle säga att byggkostnaderna går att pressa med 20 procent genom bättre logistik. Det kan innebära att man lägger mer pengar på transporter eller lager men att totalkostnaden sjunker.

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.