Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Politik

Bro ska binda samman Danmark med Tyskland

Publicerad: 4 September 2008, 14:27

Det blir sannolikt en bro som kommer att binda samman trafiksystemen i Danmark och Tyskland. Den 3 september skrevs avtalet under av Danmarks transportminister Carina Christensen och hennes tyska motsvarighet Wolfgang Tiefensee.


De 19 kilometrarna mellan danska staden Rödby och tyska Puttgarden trafikeras idag med färjor. År 2018 ska förbindelsen över sundet Fehmarn Bält vara ersatt med en bro eller en sänktunnel.

De undersökningar som hittills gjorts pekar mot en bro, bland annat eftersom den blir ungefär 10 miljarder kronor billigare. Byggstarten är planerad till år 2012. Bygget blir ett av norra Europas största infrastrukturprojekt.

Brolösningen är en serie broar. Huvudbron blir en 3,2 kilometer lång snedkabelbro med liknande konstruktion som Öresundsbron. Huvudbron kompletteras med en dansk anslutningsbro på drygt nio kilometer och en tysk anslutningsbro på sex kilometer.

Personbilar och lastbilar får två körfält åt norr och två åt söder. På våningsplanet under vägbanan ska det gå ett järnvägsspår i vardera riktning.

Det danska bolaget Femern Bælt sköter de inledande undersökningarna. Men arbetet ska snart överlämnas till ett permanent bolag, som transportministern Carina Christensen förväntas bilda under 2008.

Bolaget blir byggherre och ska hålla i finansiering, projektering, uppförande, ägarskap samt drift och underhåll av förbindelsen.

Den färdiga förbindelsen kommer att förkorta bilisternas restid mellan Hamburg och Köpenhamn från dagens 4 timmar till 3 timmar. Att resa sträckan med tåg tar idag 4,5 timmar, som kortas till 3,5 timmar när bron eller tunneln är byggd.



Fakta

   En bro får tre huvudspann på vardera 724 meter och två sidospann på 518 meter.
   Tunnelalternativet består av fyra betongrör. Två rör används till motorvägens totalt fyra körbanor och två andra rör till järnvägsspåren. Tunnelns tvärsnitt får en rektangulär profil, 41 meter bred och 10 meter hög.
   Kostnad broar: 41 miljarder kronor.
   Kostnad sänktunnel: 53 miljarder kronor.
   Anläggningskostnader tyska sidan: 8 miljarder kronor.
   Anläggningskostnader danska sidan: 8,7 miljarder kronor.
   Trafik: 7 700 bilar och 3 800 tågpassagerare förväntas passera bron eller tunneln varje dag. Idag transporterar färjorna cirka 6 200 fordon över Fehmarn Bält.

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.