Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Politik

Byggherresamverkan kring hållbarhet i Malmö

Publicerad: 4 oktober 2010, 08:40

Västra Hamnens tredje stora byggområde, Fullriggaren, är i gång. Och stadsdelens honnörsord hållbarhet trissas nu upp än mer, när tolv byggherrar samverkar för att vidareutveckla en mångfald miljösparande lösningar, delvis med hjälp av 22 miljoner kronor från regeringens Hållbarhetsdelegation.


Man river ner och man bygger upp. Medan rivningen av Malmömässan pågår på ena sidan gatan, är byggarbetarna på andra sidan i full gång med att uppföra Västra Hamnens tredje byggetapp, efter Bo01 och Flagghusen; Fullriggaren.

På det 81 730 kvadratmeter stora markområdet ska, om så där en tre år, stå 19 fastigheter fördelade på 624 bostäder med blandade upplåtelseformer, 498 hyresrätter, 167 bostadsrätter och 58 ägarlägenheter. Två stora kontorsbyggnader, en förskola och ett parkeringshus med 450 p-platser ingår också i projektet. Som stor markägare ställer kommunen också krav på 9 LSS-lägenheter och 12 resursboenden.

Projektet har föregåtts av en Bygga-bo-dialog mellan byggherrarna, ByggVesta, Botrygg, Fastighets AB Briggen, Haga Gruppen, Stena Fastigheter Malmö, Byggnads AB Tornahem, Nevsten Fastighets AB, HSB, White Arkitekter, Derome, Bengt Nevsten Fastigheter, Stena Fastigheter och P Malmö.

– Vi har ett stort intresse och engagemang kring hållbarhet och vill vara med och skapa en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar boendemiljö. Alla satsar vi på passivhus eller lågenergihus och att inte förbruka mer än 55-80 kilowattimmar per år, säger Bengt Nevsten, byggherrarnas talesman.

Energieffektivitet innebär bland annat solceller och småskaliga vindkraftverk, men också investering i avfallskvarnar som omvandlar det organiska avfallet till biogas. Kommunens krav på hög grönytefaktor kommer att visa sig i form av cirka 14 000 kvadratmeter gröna tak och 300 kvadratmeter grönska på fasaderna, liksom en stor andel icke hårdgjord yta på mark. Med grönskan hoppas man öka områdets attraktivitet.

Det blir inte heller fullt en parkeringsplats per hushåll, kommunen har sänkt p-platsnormen från 1,0 till 0,8 per lägenhet. I stället inför byggherrarna en bilpool till vilken de förbundit sig att betala den fasta avgiften fem år framåt, hyresgästerna betalar endast kilometeravgift. Det kommer också att finnas en cykelpool och kanske en gemensam cykelverkstad, allt för att uppmuntra ett miljövänligt transporttänkande.

Några bostadshus blir rök- och pälsdjursfria för att ge allergiker möjlighet att bosätta sig i området. Bostäderna förbereds också för handikappanpassning.

Våningshöjden blir blandad i området. Det högsta huset blir nio våningar, de lägre husen får möjlighet att bygga en takvåning på halva takytan. Genomsnittshyran kommer att ligga på 1 500 kronor för en normal trea på 75 kvadratmeter.

– Det är ett mycket spännande projekt som rymmer ett stort mått av nytänkande som vi alla är intresserade av. Vi ska tillämpa kommunens miljöbyggprogram och har tecknat ett ambitionskontrakt inom konkreta miljöklasser. När området är färdigbyggt ska det följas upp under ett antal år för att kunna utvärderas i sin helhet, säger Bengt Nevsten.

De första husen väntas stå klara sommaren och hösten 2011, de sista bostäderna blir inflyttningsklara någon gång under 2013.

Christina Adlers

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.