Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Politik

Elmsäter-Svärd tveksam till snabbtåg

Publicerad: 22 oktober 2010, 09:05

Att resa vara "grönt och skönt" säger Sveriges nya infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, som gillar OPS men är skeptisk till snabbtåg.


Hon är - föga förvånande för dem som följde turerna kring
Nya Karolinska-projektet - positiv till OPS-lösningar, offentlig, privat
samverkan, och vill gärna initiera pilotprojekt på infrastrukturområdet i
Sverige (hon kallades OPS-kramare häromdagen i Dagens Industri). Tricket är
bara att få med sig Anders
Borg och finansdepartementet.

Däremot är hon rätt sval när det gäller framtida satsningar
på höghastighetståg.

- Det handlar om mycket pengar och gäller att vi
verkligen analyserat varför vi skulle initiera den typen av projekt, säger
Catharina Elmsäter-Svärd (M) som ersätter centerns Åsa Torstensson som
infrastrukturminister.

Det är måndag förmiddag och Catharina Elmsäter-Svärd har
precis börjat sin tredje vecka som infrastrukturminister när vi träffas på
näringsdepartementet i det gamla Postpalatset på Vasagatan i Stockholm. Det är
full rulle och hon gillar tempot.

Förra veckan var hon bland annat i Malmö och presenterade
budgetpropositionen och på fredagen hade hon sitt första ministermöte i
Luxemburg.

- Det var spännande att träffa mina europeiska
kollegor. Det gäller att ta för sig och visa vem man är. Jag tycker jag
minglade rätt bra.

Efter vårt möte, klockan 12, väntar regeringssammanträde på
Rosenbad.

Med sig från landstinget, där Catharina Elmsäter-Svärd var
finanslandstingsråd, har hon sin pressekreterare Caroline Karlsson. I övrigt
återstår den politiska staben med politiskt sakkunniga att fylla, något hon ska
ägna en del av veckan åt.

- Det har varit väldigt intensivt men också fantastiskt
roligt. Jag har ju med mig en hel del från mina år i riksdagen och från min tid
som finanslanstingsråd. Det är bara att släppa taget och ge järnet. Jag har
mycket i ryggraden och känner igen en hel del, säger Catharina Elmsäter-Svärd.



Vad har du spontant
för mål och visioner för de närmaste fyra åren?

- Först och främst; vi har en bra grund att stå på. Vi
fick igenom infrastrukturpropositionen med projekt för 500 miljarder kronor
redan under förra mandatperioden. Det är en stor utmaning att se till att vi
håller tempot uppe med de enskilda projekten och att de genomförs i tid och för
rätt pengar. För min del vill jag fokusera på den nytta vi kan skapa för
medborgare och för företag. Jag vill att de under mandatperioden ska känna att
vi verkligen månar om deras tid. Oavsett trafikslag ska det vara grönt och
skönt att resa.



Vad säger du om
kvaliteten på dagens spår och vägar?

- Det är förmodligen så att mycket av väg- och
järnvägsbeståndet sett över tiden inte har underhållits på rätt sätt. Det har
funnits en underfinansiering som min företrädare fick jobba rätt mycket med. En
egen reflektion är att det är sådana enorma ledtider inom den här sektorn,
kanske 15-20 år för att skapa något nytt. Det måste man ha i bakhuvudet, samt
det faktum att vi en gång om året får vinter här i landet. Per Unckel håller på
med en utredning om vinterkonsekvenser för järnvägen. I dag handlar det ju inte
bara om SJ. Vi har fler operatörer och här kan man fundera kring hur vi kan få
de olika aktörerna att samverka och samarbeta på ett optimalt sätt.



Vad tar du med dig
för OPS-erfarenheter från landstinget och Karolinska-projektet?

- Tittar vi på Karolinska så är det ett oerhört
komplicerat projekt som dessutom innebär en enorm investering. Vi hade när vi
fattade beslutet en god landstingsekonomi och en vetskap om att vi själva skulle
kunna låna pengar billigt. Att välja OPS handlade inte så mycket om själva
finansieringen utan snarare om att få en så stor förutsägbarhet som möjligt, en
förutsägbarhet vad gällde löptid och pengar, men också funktion och kvalitet.
Jag tror just denna fokusering på funktionen ger utrymme för ett nytt och
innovativt tänkande redan från början.

- Mycket av det här är överförbart till infrastrukturen
på transportsidan. Jag tror OPS är en framkomlig lösning och vill gärna prova
det på nya väg- och järnvägsprojekt. Jag är gärna med och initierar
pilotprojekt. Däremot är det en skillnad i min position nu och då. När vi
beslutade om nya Karolinska var jag ansvarig för finanserna. I dag måste jag få
med mig finansministern för att kunna genomdriva ett OPS-projekt. Vi får se hur
det går.



Vad säger du om
kritiken och debatten om NKS-upphandlingen?

- Den debatten kom väldigt sent, först mot slutet.
Principiellt var vi överens över blockgränserna. Sedan hade vi olika syn på
finansieringen, men där hade vi ändå ett majoritetsbeslut. I slutskedet kom
Ilija Batljan och vände upp och ned på allt. Vem av oss som har rätt ser vi
först år 2040. Men lärdomen kan väl sägas vara att det behövs en så bred
politisk enighet som möjligt när det gäller stora projekt med lång löptid.



Finns det något nu
som kan äventyra Förbifart Stockholm?

- Inte alls. Det fanns kanske ett frågetecken före
valet, men nu återstår enbart ett utropstecken. Projektet är ju i realiteten
redan igång och vi har redan lagt ner en hel del tid och pengar i förarbeten.



Hur ser du på en
eventuell satsning på höghastighetståg?

- En första reaktion blir lätt: vow, vad spännande! Men
jag tror det är klokt att stanna upp. Vad är egentligen syftet? Om syftet är
att öka kapaciteten så måste det ställas i relation till de kalkylerade
investeringskostnaderna och man bör också göra en ordentlig analys över vilka
alternativ som finns att tillgå. Det har gjorts en hel del utredningar, men den
här regeringen har ännu inte satt ner fötterna och infrastrukturpaketet innehåller
inga höghastighetståg.

- Jag är tveksam. Vad händer med de andra stambanorna?
Vad händer när folk längs de nya snabba banorna vill att tågen ska stanna vid
deras ort också? Visst, vi har ett stort och avlångt land, men vi har också en
liten befolkning. Jag tittar gärna på utredningar men vill att alternativ
ställs mot varandra.



Hur ser du på
byggbranschen?

- Jag har egentligen inte hunnit skapa någon riktig
bild ännu, men jag har heller inga fördomar. Generellt verkar det vara en
bransch bestående av företag med kunnande och engagemang. Det är alltid lätt
att skylla på varandra, men kraven på en beställare är alltid stora. Man måste
veta vad man vill ha och man får oftast det man beställer, säger Catharina
Elmsäter-Svärd.







KORT OM CATHARINA ELMSÄTER-SVÄRD

Ålder: 45 år.

Familj: Gift med Vidar Svärd, två tonårsbarn.

Jobb: Infrastrukturminister.

Yrke: före detta hotellchef (Stadshotellet i Södertälje)

Tidigare politiska uppdrag: Oppositionsledare i Södertälje
1995, ersättare i riksdagen 1996, ordinarie riksdagsledamot 1997, ordförande
och ledamot i diverse utskott, vice gruppledare 2006-2008. Ersätter Chris
Heister som finanslandstingsråd i Stockholm 2008.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.