Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Politik

Gärna med och finansierar – men på lika villkor

Publicerad: 6 December 2016, 06:41

Bild 1/2  Lars Redtzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier, är positiv till idén att låta fler bidra till finansieringen men ser allvarliga luckor i förslaget från regeringen.

Foto: Rosie Alm

Regeringen föreslog för ett par veckor sedan att plan- och bygglagen ändras så att kommuner får möjlighet att förhandla med byggherrar och fastighetsägare så att de bidrar till finansieringen av ny infrastruktur. Lars Redtzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på BI, är positiv till idén men ser allvarliga luckor i förslaget.


Till grund för regeringens nya proposition ”Värdeåterföring vid satsningar på transportinfrastruktur” ligger Sverigeförhandlingens delbetänkande ”Ett författningsförslag om värdeåterföring”.

Läs mer: Nya regler för att få in pengar till infraprojekt.

– Det är ett vällovligt initiativ och många av våra medlemmar är beredda att vara med och finansiera infrastruktursatsningar. Men det måste ske på rätt sätt, med lika villkor för alla och med ett helhetsperspektiv, säger Lars Redtzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier.

Negativa effekter på byggandet

Lars Redtzer anser att propositionen i sin nuvarande form riskerar att påverka bostadsbyggandet negativt.

– Om man måste förhandla om infrastrukturfinansiering i samband med varje enskilt exploateringsavtal riskerar det att öka både kostnaden och tidsåtgången för varje projekt. I vissa fall kanske förhandlingen strandar så att man inte ens får till ett exploateringsavtal, säger han.

Lars Redtzer skulle hellre se en modell för medfinansiering som liknar den så kallade Nackamodellen, som används inom västra Sicklaön i Nacka kommun för att få exploatörerna att bidra till finansieringen av en ny tunnelbanelinje. Modellen bygger på fasta avgifter som varierar med fastighetstyp och yta.

– Nackamodellen uppfattas som mer positiv av våra medlemmar. Det som är bra med den är transparensen, att det är förutbestämda avgifter. Man vet redan från början vilken beräkningsgrund man har i projektet, säger Lars Redtzer.

Oklart för befintliga fastigheter

En brist som han ser i både Nackamodellen och regeringens proposition är att det bara är i samband med nybyggnation som fastighetsägare och byggherrar förväntas vara med och bidra till infrastrukturfinansieringen, trots att även befintliga fastigheter vanligtvis ökar i värde när infrastrukturen i närområdet förbättras. I Nackamodellen omnämns visserligen att förhandlingar ska ske även med befintliga fastighetsägare men inom det området är det inte lika transparent som vid nybyggnation.

– Det är relevant att fråga sig hur man ska hantera det befintliga beståndet. Eller är det bara de som bygger nytt som ska belastas? Jag vänder mig också mot att det står i propositionen att det är frivilligt att bidra till finansieringen, det blir knappast frivilligt att betala, bara frivilligt att bygga, säger Lars Redtzer.

Vill se omarbetat förslag

Lars Redtzer hoppas att propositionen arbetas om så att medfinansieringen kan ske på lika villkor för alla exploatörer samt med hänsyn till det befintliga beståndet. Han efterlyser också en samordning med den kommitté som bland annat har i uppdrag av regeringen att utreda om större offentliga infrastrukturinvesteringar kan finansieras genom uttag av en skatt eller avgift. Kommittén ska delredovisa sitt uppdrag senast den 28 februari 2017.

– Det vore bättre att ta ett helhetsgrepp om frågan om medfinansiering. Vi vet ännu inte vad som kommer fram i Infrafinansieringskommitténs arbete. Det vore klokt att invänta det först, säger Lars Redtzer.

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.