Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Politik

Medfinansiering i tre nya infraprojekt

Publicerad: 12 September 2008, 09:25

Tre vägprojekt i regeringens närtidssatsning på infrastruktur sticker ut. De kommer tillstånd genom alternativ finansiering.


Infrastrukturminister Åsa Torstensson (c ) vill gå vidare med olika alternativa finansieringsformer, meddelade hon på en presskonferens i Rosenbad i Stockholm på fredagsmorgonen.

I den aktuella närtidssatning på knappt 8 miljarder kronor som regeringen gör på infrastruktur de närmsta två åren, har tre av projekten kommit till stånd genom lokala initiativ till medfinansiering.
Det handlar om väg- och broprojekt i Sundsvall, Motala och Umeå.

I Sundsvall och Motala är finansieringsmodellen tvådelad. Dels bidrar kommunerna Sundsvall och Motala och Mjölby med direkta pengar (400 miljoner kronor i Sundsvall, och 100 miljoner kronor respektive 30 miljoner kronor från Motala och Mjölby), dels kommer vägavgifter tas ut på broar och i tunnlar under en 25-årsperiod.

Därmed kommer kommuninvånarna stå för en relativt hög andel av finansieringen.

I Umeå är modellen en annan. Umeå kommun går in med 250 miljoner kronor för att dra Europavägarna E4 och E12 runt, istället för genom, staden.

Kommunen kan också tänka sig att förskottera en del av projektet för att kunna starta redan 2009.

- Vi får en kommunal nytta i vägen och därför kan vi gå in och bidra även till en statlig väg, säger Lennart Holmlund (s), kommunstyrelsens ordförande i Umeå.

I Umeåfallet finns också, enligt Åsa Torstensson, en överens kommelse mellan Umeå kommun och Volvo, som är beroende av att få bättre transportmöjligheter till kombiterminalen.

Det råder dock en viss förvirring om vilken del det privata näringslivet egentligen har i Umeåfallet.

Enligt Åsa Torstensson finns inga direkta privata investeringar i närtidssatsningen. För att hon ska gilla direkta OPS-lösningar (Offentlig Privat Pamverkan) krävs en lagändring, som gör att det företag som investerar i infrastruktur kan dra av denna satsning som vilken investering som helst.

Detta utreds enligt Torstensson på finansdepartementet.

Lennart Holmlund i Umeå medger att diskussioner förts mellan Volvo och kommunen, men säger att förhandlingarna om vägutbyggnaderna i huvudsak skett mellan Volvo och regeringskansliet.

- Jag vet inte hur det är uppgjort i detalj. Jag tror inte att Volvo ger bort pengar. De tycker att samhället ska stå för infrastrukturen. Jag vet inte hur uppgörelsen ser ut, säger han.

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.