Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Politik

Mona Sahlin: "Riktvärden inte tvingande"

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:43


AV TOMAS ÄNGSHAMMAR

Samhällsbyggnadsminister Mona Sahlin tillbakavisar påståendet att bullerregler innebär ett hot mot bostadsbyggande i stadsmiljöer, som fördes fram av arkitekter och kommunföreträdare i Byggindustrin nr 21.

- Stockholm ska kunna fortsätta att växa. Regeringen kommer inte att lägga hinder i vägen för att förtäta storstaden. Avsikten med riktvärdena är inte att lägga en kall hand över innerstaden.

I somras skrev Ulf Johansson och Ann-Sofie Eriksson på Sveriges Kommuner och Landsting ett debattinlägg i Svenska Dagbladet där de varnade för att Boverkets bullerrekommendationer kan sätta stopp för bostadsbyggande i stadsmiljöer. Arkitekten Per Johansson delade i Byggindustrin nr 21 deras oro.

- Det här är en väldigt allvarlig fråga. Nu förs diskussioner om att ta bort avstegsfall B.  I så fall omöjliggörs allt bostadsbyggande i Stockholm, Göteborg och andra större städer, sade han.

Mona Sahlin menar dock att oron är obefogad.

- De riktlinjer som finns från Boverket är riktvärden, inte tvingande regler. Det måste ske en värdering av varje enskilt fall och det är viktigt att komma ihåg att bostadsbyggande i förtätande lägen också är en viktig del av miljöarbetet. Vi har från regeringens sida gjort två avgöranden som är vägledande och ett av dem gäller bostäder i anslutning till Essingeleden.

Om arkitekter och byggare gör vad som är praktiskt möjligt för att minimera bullret inomhus ska det således gå att bygga även i bullriga lägen. Att skydda sig mot buller är emellertid inte tillräckligt anser länsstyrelsen i Stockholm och landshövding Mats Hellström uppvaktade därför i förmiddags Mona Sahlin och miljöminister Lena Sommestad med förslag om krafttag mot bullrets huvudsakliga källa - fordonstrafiken. Medan mycket gjorts för att minska trafikens luftföroreningar går utvecklingen på bullersidan närmast åt motsatt håll genom att breda lågprofildäck blir allt vanligare. Vägverket uppskattar att bättre däck och fordon kan minska antalet personer som störs av trafiken med 30 procent.

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.