Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Politik

Nytt center för renare transporter

Publicerad: 2 Maj 2011, 10:36

Samhället söker klimatanpassade alternativ till bensin och diesel. Men vägen dit är oklar. Det nybildade kunskapscentret f3 ska hjälpa politiker att fatta välgrundade beslut.


Transporter står för en växande andel av byggbranschens utsläpp av växthusgaser. Det finns en rad olika drivmedel som kan ersätta fossil diesel och bensin i lastbilar och andra fordon. Det nybildade kunskapscentret f3 ska hjälpa samhället att fatta välgrundade beslut.

– Genom denna nationella samling kan vi i Sverige fortsätta att ligga i internationell framkant inom miljömässigt och ekonomiskt hållbara biodrivmedel. Marknaden för dessa är närmast obegränsad, säger Pål Börjesson, Miljö- och energisystem vid Lunds tekniska högskola, i ett pressmeddelande.

Redan år 2007 presenterade Volvo sju demonstrationslastbilar för sju olika förnybara drivmedel. Budskapet till marknaden var: "Vi har tekniken för koldioxidfria transporter. Nu måste myndigheter i så många länder som möjligt skapa gemensamma riktlinjer för vilka förnybara bränslen samhället ska satsa på."

Fyra år senare väntar Sveriges och andra EU-länders regeringar fortfarande på att ett eller ett par, tre dominerande drivmedel ska utkristallisera sig på marknaden. Men om övergången till koldioxidsnåla transporter ska ta fart behöver någon styra upp processen och peka ut en riktning.

Målet för det nya kunskapscentrat f3 är att ta fram vetenskapligt underbyggt beslutsstöd för politiker, myndigheter, industrin och andra organisationer. F3 står för "fossile free fuels". Fem av de högskolor i Sverige som är mest aktiva på området deltar. Tre forskningsinstitut och ett antal företag likaså.

Fem högskolor bland medlemmarna
Här är deltagarna i f3, Svenskt kunskapscentrum för förnybara drivmedel: Chalmers tekniska högskola, Chalmers Industriteknik, Energimyndigheten, EON Sverige, Göteborg Energi, Innventia, IVL Svenska Miljöinstitutet, Kungliga tekniska högskolan, Lunds tekniska högskola, Perstorp, Preem, Scania, Sekab E-technology, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, Sveriges Lantbruksuniversitet, Umeå universitet, Volvo Technology och Västra Götalandsregionen.

Sju olika drivmedel
Volvo Lastvagnars har modifierat sju dieselmotorer så att de kan drivas med olika förnybara drivmedel:
1 Biodiesel (RME)
2 Biogas
3 Biogas + biodiesel
4 Dimetyleter (DME)
5 Etanol/metanol
6 Syntetisk diesel
7 Vätgas + biogas

NICLAS KÖHLER - niclas@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.