Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Politik

Regeringen säger fortsatt ja till snabbtåg

Publicerad: 6 Oktober 2016, 12:20

Bild 1/2  Anna Johansson (S), infrastrukturminister.

Foto: Staffan Åkerlund

Regeringen säger ja till höghastighetstågen. Det var ett av budskapen i samband med att regeringen presenterade sin infrastrukturproposition för planperioden 2018-2029. Dessutom höjer regeringen anslagen för drift och underhåll av järnvägen med 47 procent, jämfört med nuvarande planperiod 2014-2025.


Ämnen i artikeln:

infrastrukturprojektinfrastrukturpropositionsnabbtåghöghastighetståg

Vid lunchtid i dag presenterade infrastrukturminister Anna Johansson (S) och Isabella Lövin (MP), minister för internationellt utvecklingssamarbete och klimat samt vice statsminister, den nya infrastrukturpropositionen. Propositionen är ett resultat av förhandlingar med Vänsterpartiet.

– Vi gör en rejäl satsning på infrastrukturen i den här planen, säger Anna Johansson på pressträffen.

100 miljarder mer

Totalt sett omfattar regeringens plan för 2018-2029 622,5 miljarder kronor vilket är 100 miljarder kronor mer än föregående infrastrukturproposition som gällde åren 2014-2025. Av de 622,5 miljarderna ska 333,5 miljarder kronor gå till utveckling av transportsystemet, 125 miljarder kronor ska gå till drift och underhåll av järnvägen och 164 miljarder kronor ska gå till underhåll av statliga vägar samt medfinansiering av enskilda vägar. Nu är det Trafikverket som ska avgöra mer i detalj vad pengarna ska användas till, vilket de gör i samband med att de tar fram en åtgärdsplan baserat på regeringens ramar för planperioden 2018-2029.

Anna Johansson lyfter järnvägsunderhållet som en viktig del av den nya planen. Hon säger att i princip alla remissinstanser har lyft järnvägsunderhållet som den viktigaste frågan att ta itu med, och att resurserna till järnvägsunderhåll för planperioden 2018-2029 därför höjs med 47 procent jämfört med det som gäller för perioden 2014-2025.

De 8,7 miljarder kronor till Trafikverket för åren 2019-2020 som regeringen aviserade i samband med sin budgetproposition i slutet av september är en del av de 125 miljarder kronor som avsätts till drift och underhåll under perioden 2018-2029.

Läs mer: Järnvägsunderhåll i fokus i budgeten.

När det gäller höghastighetstågen säger Anna Johansson att arbetet ska fortsätta som planerat och att utbyggnaden ska ske i en takt som ekonomin tillåter.

– Det finns inget nollalternativ för det är fullt på spåren i södra Sverige. Målsättningen är att bygga nya stambanor för höghastighetståg, etappvis, säger Anna Johansson.

Hon presenterar inget årtal då hela höghastighetsjärnvägen ska vara i drift, men säger att utbyggnaden av Ostlänken kommer att vara först ut med planerad byggstart 2017. Vilka sträckor som kan byggas därnäst ska Trafikverket avgöra i samband med att de tar fram sin åtgärdsplan.

Isabella Lövin poängterar att utbyggnaden av de nya stambanorna för höghastighetståg är viktig, inte minst för att minska Sveriges klimatpåverkan.

– Men höghastighetsbanorna får inte bli en gökunge som äter upp alla pengar för underhållet av de befintliga järnvägarna. Det säkrar vi med den här planen, säger hon.

Moderaterna backar

Tidigare i veckan meddelade Moderaternas ekonomisk-politiske talesperson Ulf Kristersson via en debattartikel i Dagens Industri att de säger nej till höghastighetsjärnväg. Trots att Anna Johansson säger att ett brett politiskt stöd är viktigt för att höghastighetsjärnvägen ska förverkligas verkar Moderaternas omsvängning inte bekymra henne nämnvärt. Hon påminner om att det var Alliansregeringen som sommaren 2014 först tog initiativ till det som nu heter Sverigeförhandlingen.

– Vi får se var de står om två år, säger hon.

Enligt Trafikverkets beräkningar skulle nya stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö kosta 230 miljarder kronor.

Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier, meddelar att han är glad att samordningen mellan infrastruktur och bostadsbyggande betonas i planen och att han ser de ökade satsningarna på järnvägsunderhåll som nödvändiga.

– Vi hade gärna sett att utvecklingen av transportsystemet i övrigt ökat lika mycket för att nå ett konkurrenskraftigt och hållbart samhälle, vilket också är regeringens mål med propositionen, säger Ola Månsson.

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.