Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Politik

Regeringen satsar mer på tågutbyggnad

Publicerad: 4 Juni 2018, 10:54

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och klimatminister Isabella Lövin (MP).

Foto: Mattias de Frumerie

Regeringen presenterade i dag sin plan för infrastrukturen 2018–2029. Det ska satsas 700 miljarder kronor, vilket är en ökning med 100 miljarder från den förra planen. Satsningar på järnvägen och med grön profil har hög prioritet, regeringens budskap vid dagens presskonferens.


Infrastrukturminister Tomas Eneroth och klimatminister Isabella Lövin hade några nyckelfraser under presskonferensen i Rosenbad i dag – att de prioriterar gröna infrastruktursatsningar framför skattesänkningar, att den kommande infrastrukturplanen är riktad mot hela landet samt att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland.

Järnvägen fick stort utrymme och regeringen har satsat 100 miljarder mer på infrastrukturinvesteringar än i den förra infrastrukturplanen nära 80 miljarder kronor av dem går till järnvägen. Enligt ministerduon kommer utbyggnad, upprustning och underhåll av järnvägen att få 47 procent större medel än i den förra planen.

Under perioden ska drygt 620 miljarder i statliga pengar satsas kompletterat med 90 miljarder som trängselskatter, banavgifter och medfinansieringar ska bidra med.

Några konkreta löften om svenska höghastighetståg, som är en ständigt aktuell fråga, kunde inte regeringen komma med, mer än att regeringen vill se ”så hög hastighet som möjligt”, att tillkommande finansiering måste komma på plats för att det ska bli möjligt samt att det behövs en bred politisk överenskommelse kring detta för att det ska kunna bli av när ”ekonomin tillåter detta”.

Isabella Lövin la till att Sverige är en av få länder i Europa som saknar höghastighetståg.

En fyrspårsutbyggnad mellan Stockholm och Uppsala är planerad under andra halvan av 2020-talet. I regeringens mål ingår bland annat tre utbyggnader av stambanorna som ska ingå i en framtida höghastighetsutbyggnad. Det är sträckorna Järna–Linköping, Lund–Hässleholm samt Göteborg–Borås. Den sistnämnda ligger utöver det som Trafikverket tidigare föreslagit.

Några av de tyngre nya järnvägsutbyggander som presenterades i planen är utbyggnad av Norbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå, utbyggnad av Sydorslänken, dubbelspårsutbyggnad på delar av Ostkustbanan regeringen lägger också medel på att anpassa järnvägssystemet för längre godståg än i dag.

Sjöfarten ser regeringen som ytterligare viktigt del i att nå ett grönare transportsystem. Det handlar bland annat om farledsfördjupningar i Göteborgs Hamn, förbättrade slussar i Trollhättan och Södertälje.

– Vi vill växla upp sjöfarten, sa Tomas Eneroth

På vägsidan framhåller regeringen upprustning och reinvesteringar på Ölandsbron, Tjörnbron, Skurubroarna i Nacka samt bro över Kalix älv i Kalix. Ett arbete med att med att uppgradera vägar för tyngre trafik ska inledas.

Till detta kommer bland annat satsningar på cykelvägar, åtgärder riktade mot det lågtrafikerade järnvägsnätet samt utredningar och samtal med grannländerna om förbättrade och nya gränsöverskridande förbindelser vid Helsingborg–Helsingör, Malmbanan, Stockholm/Göteborg och Oslo.

Planen omfattar stora satsningar på såväl nybyggnation som upprustning och modernisering av befintlig infrastruktur. Beslutet rymmer också betydande satsningar på sjöfart och väg. Detta är möjligt då regeringen satsar 100 miljarder kronor mer än i förra planperioden.

– Nu gör vi den största järnvägssatsningen i modern tid. Investeringar i samhällsbygget och i det som bygger Sverige starkt och hållbart går före sänkta skatter. Sverige ska ha ett modernt järnvägsnät där tågen går i tid över hela landet, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

700 miljarder att fördela

Totalt satsas 622,5 miljarder kronor. Utöver det tillkommer 90 miljarder från trängselskatt, banavgifter och medfinansieringar.

De 622,5 miljarderna fördelas på följande sätt:

• 125 miljarder kronor till drift och underhåll av statliga järnvägar
• 164 miljarder kronor till drift och underhåll av statliga vägar
• 333,5 miljarder kronor till utveckling av transportsystemet

Mattias de Frumerie

Formgivare

mattias@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.