Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Politik

S hoppar av trafiksatsning i Stockholm

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:44

Socialdemokraterna skriver inte under trafikuppgörelsen om 100-miljardersatsningen på vägar och spår i Stockholms regionen. Det är finansieringen s inte håller med om. Därmed vilar överenskommelsen på svag politisk grund.


-Det är klart jag är besviken, jag hade hoppats på en uppgörelse byggd på hållfast politisk grund. Nu väljer socialdemokraterna att stå utanför förslaget till finansiering. Däremot stödjer partiet vilka objekt som ska ingå, samt i vilken ordning, säger Carl Cederschiöld, regeringens förhandlingsman i regionens infrastrukturfrågor, till Dagens Nyheter.

I morgon, onsdag, lämnar Carl Cederschiöld trafiköverenskommelsen till infrastrukturminister Åsa Torstensson (c). Paketet omfattar investeringar i vägar och spår på över 100 miljarder kronor.

De fyra allianspartierna står eniga bakom avtalet. Socialdemokraterna säger ja till exempelvis Förbifart Stockholm, men underkänner Carl Cederschiölds finansieringsmodell.
Något som väckt stor besvikelse bland alliansens företrädare.
- Jag kan inte annat än förvånas över socialdemokraternas ansvarslöshet när det gäller finansieringen. Är du inte beredd att betala, är risken stor att inget blir av, säger Mikael Söderlund (m) stadsbyggnads- och trafikborgarråd, till DN.

En möjlig förklaring till att de trafikpolitiskt ansvariga socialdemokraterna Lars Dahlberg, oppositionsråd i landstinget samt oppositionsborgarrådet Carin Jämtin, svängt i frågan är att miljöpartiet meddelat att man inte tänker stödja en s-regering 2010 om inte Förbifart Stockholm avfördes från agendan.

Detta avfärdas dock av socialdemokraterna.
- Det avgörande för vårt ställningstagande har varit den ensidiga kopplingen mellan trängselskatten och Förbifarten, samt den nya principen om regional medfinansiering. Vår uppfattning i dessa frågor är inte ny, och vi tycker att Carl Cederschiöld skulle ha gått till regeringen och begärt nya direktiv och ett större förhandlingsutrymme. Men regeringens engagemang har helt enkelt varit för dåligt och bristfälligt, säger Dahlberg till DN.

Förbifarten, som är kostnadsberäknad till 25 miljarder kronor, ska enligt överenskommelsen finansieras med trängselavgifter, 15 miljarder, och resterande del med statliga anslag och en OPS-del (offentligt-privat samarbete). Socialdemokraterna vill endast reservera 7,5 miljarder av trängselskatten för Förbifarten, och vill att motsvarande belopp öronmärks för kollektivtrafiken.

Dahlberg och Jämtin protesterar även mot förslaget om regional medfinansiering, och anser att statens utlovade del, 10 miljarder kronor för kollektivtrafiken, är otillräcklig. Stockholms stad har garanterat 1,25 miljarder kronor för Förbifarten.

Nomi Melin Lundgren

Redaktionssekreterare

nomi@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.