Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Politik

Socialdemokraterna storsatsar på järnvägen

Publicerad: 25 Augusti 2014, 12:58

Mikael Damberg, Carin Jämtin, Stefan Löfven och Magdalena Andersson presenterade vallöftena för järnvägen på Stockholms centralstation. Foto: Anders Löwdin

Foto: Anders Löwdin

Socialdemokraterna presenterar i dag fem vallöften för järnvägen. Bland annat vill de öka anslaget till underhåll med 10 miljarder. Sveriges Byggindustrier, BI, ger både ris och ros till Socialdemokraternas förslag.


Ett av Socialdemokraternas löften är att staten ska ta över underhållet av järnvägen i takt med att kontrakten med de privata aktörerna löper ut. Då skulle kunskapen om järnvägens skick finnas samlad och det skulle bli lättare att arbeta förebyggande i stället för att som i dag åtgärda felen först när tågen står still, menar Socialdemokraterna.

Enligt Lars Redtzer, Infrastrukturansvarig på Sveriges Byggindustrier, är ett förstatligande av underhållet fel väg att gå.

– Det var inte bättre förr, när underhållet utfördes av en monopolleverantör inom dåvarande Banverket. Konkurrensen har medfört att vi får ut mer järnvägsunderhåll för varje satsad krona idag än tidigare, säger han.

Socialdemokraterna lovar också att de ska satsa tio miljarder kronor mer på järnvägsunderhåll under den kommande planperioden jämfört med Alliansens anslag. Pengarna ska bland annat gå till nya kontaktledningar och signalsystem samt till robustare räls.

Sveriges Byggindustrier ser positivt på satsningen på järnvägsunderhållet.

– Bristerna inom järnvägsområdet är påtagliga och de syns i vår vardag och påverkar oss alla, såväl pendlare och resenärer som industrin och godstransporterna. De brister vi ser idag har uppkommit under en lång tid av eftersatt underhåll som sannolikt i hög grad beror på för låga anslagsnivåer i kombination med ett ineffektivt resursutnyttjande under den tidigare monopolregimen säger Björn Wellhagen, Näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier.

Socialdemokraterna lovar också att ställa tydligare krav på tågoperatörerna. Ett krav är att lok och vagnar som är i ett sådant skick att de riskerar att skada kontaktledningar inte får trafikera järnvägen. Andra krav gäller punktlighet och hög passagerarkapacitet.

Till dess att järnvägen fungerar bättre vill Socialdemokraterna också stoppa höjningen av banavgifterna. Det är inte rimligt att pendlare och industrin ska betala fullt pris för en järnväg som inte fungerar, menar de.

Socialdemokraternas fem vallöften för järnvägen

■ Förstatliga underhållet av de svenska järnvägarna.  
■ 10 miljarder kronor i ökade anslag till underhåll av järnvägen.  
■ Tydliga krav på tågens skick.  
■ Krav på punktlighet och kapacitet vid tilldelning av tåglägen.  
■ Frysta banavgifter.

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.