Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Politik

Socialdemokraterna vill storsatsa på vägar

Publicerad: 8 oktober 2008, 07:35

Socialdemokraterna vill övertrumfa regeringens infrastruktursatsning. I sin skuggbudget lägger de fyra miljarder kronor mer än regeringen på att förbättra vägar och tågtrafik.


I det socialdemokratiska budget alternativet till investeringar i infrastruktur finns alla de väg- och järnvägsprojekt som regeringen vill genomföra med.

Utöver detta vill partiet lägga ytterligare fyra miljarder kronor i en närtidssatsning 2009-2010.

De projekt som prioriteras är bland annat hamnbanan i Göteborg, påbörjande av den så kallade Ostlänken i Södermanland och Östergötland, den dubbelspåriga Centrumbanan i Södertälje samt att göra E22 i Skåne till motorväg.

– Detta är den största närtidssatsningen på vägar och tågtrafik som någonsin har föreslagits i Sverige. Men det behövs nu. Behoven av bättre vägar och tätare snabbare tågförbindelser är stora runt om i landet, Ibrahim Baylan, socialdemokraternas talesman i trafikfrågor i ett uttalande.

Han anser att regeringen satsar för lite på infrastruktur i sin budget.

– Det ekonomiska läget gör också att vi behöver göra sådana här satsningar som både får transporterna att fungera bättre och samtidigt i sig skapar fler nya jobb, säger Ibrahim Baylan.

Han anser också att socialdemokraternas satsning har en grönare profil på infrastruktursatsningarna.

– Vissa strategiskt viktiga vägar måste rustas upp. Men framför allt vill vi att tåg och annan kollektivtrafik oftare ska kunna vara ett realistiskt alternativ till bilen, säger Ibrahim Baylan.

Socialdemokraterna vill också satsa 1,4 miljarder kronor i investeringsbidrag till kollektivtrafiken runt om i landet. Regeringen lägger ingenting alls på detta i sin budget.

– Att fler åker kollektivt är också viktigt för att klara av klimatutmaningen, säger Ibrahim Baylan.

Socialdemokraterna vill också att intäkterna från trängselavgifterna i Stockholm också går till att förbättra kollektivtrafiken i regionen. De kommuner som vill investera i ökad kapacitet i kollektivtrafiken kan få stöd till exempelvis spår, perronger och resecentrum.

I socialdemokraternas alternativ för infrastrukturen finns även 100 miljoner kronor till trafiksäkerhetshöjande åtgärder samt 50 miljoner kronor till bredbandsinvesteringar med, uppger socialdemokraterna.

Nomi Melin Lundgren

Redaktör

nomi@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.