Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Politik

Storstäderna drog längsta infrastrået

Publicerad: 10 april 2014, 08:09

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd presenterade nyligen planen för hur medlen ska fördelas på det svenska infrastrukturnätet. Foto: Mattias de Frumerie

Foto: Mattias de Frumerie

”I dag kommer alla inte att bli glada”. Med de orden inledde infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd presskonferensen om vilka infrastruktursatsningar som kommer att göras de närmaste tio åren. ”Det handlar om hur vi ska använda 522 miljarder på bästa sätt”, sade hon.


Höghastighetståg från Stockholm/Järna till Linköping (Ostlänken) och mellan Göteborg och Borås var några av vinnarna när den nationella transportplanen för 2014–2025 presenterades i tisdags.

Andra lyckligt lottade var bland annat satsningen på att utöka till fyra spår mellan Malmö och Lund, dubbelspår på Västkustbanan och 250 miljoner kronor till en flygplats i anslutning till Sälen.

Det är även aktuellt att bygga en ny stambana i framtiden, berättade Elmsäter-Svärd. Trafikverket har tittat närmare på sträckningen Stockholm–Jönköping–Göteborg, med en förgrening från Jönköping till Malmö.

– Det är viktigt att påbörja en ny stambana. Det är så många som vill pendla regionalt att det blivit svårt att åka genom, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Det är främst storstäderna och de stora stråken som får del av pengarna som riktas till drift och underhåll.

– Det är i de stora städerna som flest drabbas när det händer något, säger hon.

Transporterna står för en tredjedel av alla växthusgaser som släpps ut i Sverige, berättade Catharina Elmsäter-Svärd.

– Därför är det viktigt att vårda och inte bygga nytt och göra satsningar på kollektivtrafik, säger hon.

Detta till trots presenterade regeringen även satsningen på den sista etappen av en ringled runt Stockholm. 2 miljarder kronor går till en förundersökning av det som regeringen kallar för en ny östlig förbindelse och ska binda samman Norra länken med Södra länken, det vill säga Lidingö med Nacka. 115 miljarder kronor avsätts till drift och underhåll av vägar, vilket är nästan dubbelt så mycket som vad som satsas på drift och underhåll av järnvägsnätet.

– Då måste vi komma ihåg att Sverige är ett avlångt land och att vi har tio gånger mer väg än järnväg, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Sveriges Byggindustrier kallar infraplanen för den bästa någonsin.

– Nu måste planen bevakas så att den blir något mer än bara en plan, och så att de pengar som avsätts också kan utnyttjas utan att ätas upp av de förseningar och fördyringar som vi är så vana vid, säger Lars Redtzer, ansvarig för infrastruktur, Sveriges Byggindustrier.

Nationella transportplanen 2014–2025

■ 155 miljarder kronor till drift och underhåll av statliga vägar.
■ 86 miljarder kronor till drift och underhåll av det statliga järnvägsnätet.
■ 281 miljarder kronor till den statliga ramen för utveckling av transportsystemet, till exempel
■ åtgärder för statliga vägar och järnvägar, medfinansiering till stora och strategiska åtgärder i
■ hamnar, farleder, slussar med mera.

Läs mer om samtliga satsningar i ditt län här.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.