Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Politik

Superprojekt på gång i Hongkong

Publicerad: 6 Maj 2008, 09:15

Det börjar dra ihop sig till ett förverkligande av jättebropaketet mellan Hongkong, Macao och snabbväxande Guangdong-provinsen. Det handlar om investeringar någonstans runt 50 miljarder kronor. De olika politiska parterna kom överens om finansieringsupplägget för ett par månader sedan.


-Upphandlingsprocessen väntas starta i slutet av året och byggstart för de första etapperna skulle kunna ske redan nästa år.
Det säger Michael Rowse, vd för Invest HK (officiellt organ för myndigheterna i Hongkong), som avslutade en snabb ”Europa-turné” med en visit i Stockholm nyligen.

-Jag räknar med att vi kommer att få se en handfull tunga konsortier som anbudsgivare och som kommer att inkludera ett antal internationella brobyggare. Jag kan inte se något skäl till varför inte de största svenska entreprenörerna skulle kunna vara med här, säger Michael Rowse.

Hongkong-Zhuhai-Macao-bron är ett paket med en serie broar, tunnlar och konstgjorda öar. Den längsta brodelen blir nästan 30 kilometer lång. På den västra sidan landar den på den konstgjorda ön Gongbei och på den östra ytterligare en konstgkord ö och härifrån fortsätter förbindelsen i tunnel. Vägbanan får sex körfält men 100 kilometer i timmen som högsta hastighet.

-Det här är en naturlig fortsättning på den politik som inleddes av Deng Xiaoping i slutet av 1970-talet. Han talade om att ”det inte spelar någon roll katten har, bara den fångar råttor”. Det var en pragmatisk förändring som i praktiken betydde att det nu var okay att vissa individer och vissa regioner fick bli rika före resten av Kina, säger Michael Rowse.

-Regionerna intill Hongkong och Macao kunde börja bygga fabriker och det dröjde inte långe förrän regionerna norr om Hongkong formligen exploderade ekonomiskt. Efter det kinesiska övertagande av Hongkong fick stadens myndigheter behålla mycket av kontrollen, medan politiska kinesiska ledning mer intog rollen som ”passiv ägare”. Det var ett smart drag.

-Hongkong intar rollen som ett koordinberingsverktyg för hela södra Kina. Köpkraften har ökat extremt snabbt och folk i gemen har pengar och råd att konsumera. Bropaketet innebär att vi pluggar ihop oss och skapar snabba förbindelser mellan Hongkong, Macao och den sydkinesiska provinsen Guangdong och staden Zhuhai. Jag hade gärna sett en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse, men jag tror det handlar om pengar. En tyngre konstruktionen hade säkert medfört en totalkostnad på väl över 100 miljarder kronor. För Hongkongs del hade det inte varit något problem, men Zhuhai-politikerna sitter tajtare till, säger Michael Rowse.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.