Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Stadsplanering

Citybanans sänktunnel snart klar

Publicerad: 17 december 2013, 08:47

Bygget av Citybanan i Stockholm ligger före tidtabell. Den 300 meter långa sänktunneln under Riddarfjärden är nu på plats och det återstår bara några få arbetsmoment innan spår kan läggas i den delen. Samtidigt plågas projektet av allvarliga olyckor, varav flera med dödlig utgång.


Sänktunneln under Riddarfjärden är ett tekniskt avancerat bygge och den är nu så pass färdig att Byggindustrin tillsammans med andra medier nyligen släpptes in för en titt. Det ser ut som vilken vägtunnel som helst, med rå betong runt om. Det som skvallrar om att det är en sänktunnel är det fuktiga och råa klimatet inne i tunneln. Fortfarande strömmar ungefär 300 liter vatten i minuten in i fogen mot Riddarholmen.

– Det har byggts sänktunnlar i Sverige tidigare, men den här är speciell eftersom den är byggd som en bro under vattnet. Nu håller vi på med de avslutande arbetena som bland annat innebär att vi permanent gjuter igen skarvarna mellan tunnelelementen, säger Lars- Åke Ledung är Trafikverkets byggledare för entreprenaden.

När gjutningen är klar kommer tunneln att vara helt tät.

Tunneln, som sträcker sig från Riddarholmen till Söder Mälarstrand, är byggd av tre stålelement. Varje element har måtten 100 x 20 x 10 meter. Dessa transporterades på pråmar från Baltikum och gjöts sedan delvis invändigt i Enhörna innan de forslades vidare till Söder Mälarstrand. Den sista gjutningen gjordes på plats.

Innan tunnelelementen kunde sättas på plats hade pålarna som de står på bilats ner i botten. På platsen är det 80 meter ner till urberget.

Varje tunnelelement sänktes genom att ballasttankar i dem fylldes med vatten. Sedan sattes de på plats. Det första tunnelelementet sköts in i foghuset på Söder Mälarstrand, det andra på Riddarholmssidan. Mellan dessa sänktes det tredje tunnelelementet på plats innan allt kunde fogas samman. Det var ett delikat precisionsarbete att få elementen att ligga rätt då byggarna bara hade någon centimeter att spela med mellan foghusen på vardera strandkant.

– Hade vi halkat snett bara någon millimeter för mycket på någon sida hade vi inte fått ihop tunneln, säger Lars- Åke Ledung.

Kraftiga gummipackningar håller tunneln tät mot foghusen.

En del arbete återstår. Bland annat ihopgjutning av tunnelelementen, samt att spänna ihop dessa med sammanlagt 40 mil kraftiga vajrar som är förankrade i berget på land. Vajrarna löper runt om hela tunneln i rör i betongen. Dessutom ska en liten bit berg som skiljer sänktunneln från tunneln på Riddarholmssidan sprängas bort.

Trafikverket beräknar att sänktunnelentreprenaden kommer att vara helt färdig i höst. Och då är det klart att börja lägga pendeltågsspåren.

Hela bygget av Citybanan var från början planerat att vara klart 2017, men nu uppskattar Trafikverket att tågen kan börja rulla redan i slutet på 2016.



Läs mer om dödsolyckorna på sid. 8 i Byggindustrin 41/2013 som är ute den 13 december. Om du är prenumerant kan du logga in under fliken ”För prenumeranter” här ovanför och läsa en pdf-version av tidningen.

Mattias de Frumerie

Formgivare

mattias@byggindustrin.se

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.