Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Stadsplanering

Halva priset på nya linbaneförslaget

Publicerad: 30 Oktober 2019, 14:29

Visionsbild på ursprungsförslaget till linbanan.

Foto: UNStudio och Kjellgren Kaminsky Architecture

Göteborgs stad drog i bromsen när linbanan blev för dyr. Nu har flera billigare förslag tagits fram av trafikkontoret.


Tidigare i år visade det sig att den planerade linbanan över Göta älv i Göteborg skulle bli betydligt dyrare än planerat, från 1,6 miljarder till 4 miljarder kronor. Detta ledde till att politikerna bromsade projektet och gav stadens trafikkontor i uppgift att utreda hur kostnaderna skulle kunna halveras.

Under onsdagen presenterade trafikkontoret fyra alternativa lösningar – tre billigare varianter av linbanan och en lösning helt utan linbana:

• Förslag A: Linbana. Fyra stationer: Järntorget, Lindholmen, Västra Ramberget, Wieselgrensplatsen. Minskat antal gondoler jämfört med originalförslaget. En gondol ska åka var 99:e sekund. Linbanan skulle då ta omkring 1 000 resenärer i varje riktning per timma.

• Förslag B: Linbana. Tre stationer: Järntorget, Lindholmen, Västra Ramberget, men möjlighet till utbyggnad fram till Wieselgrensplatsen på sikt. Minskat antal gondoler jämfört med originalförslaget.

• Förslag C: Linbana. Tre stationer: Järntorget, Lindholmen, Västra Ramberget. Minskat antal gondoler jämfört med originalförslaget. Men då når linbanan inte fram till Wieselgrensplatsen som är en viktig knutpunkt för att knyta samman överfarten med andra grenar av kollektivtrafiknätet.

• Förslag D: Ingen linbana. Successiv utbyggnad av färjor i skytteltrafik på två platser över älven. Kopplade till nya bussystem på Hisingssidan. Kommer att kräva åtgärder utefter busslinjerna och investeringar vid bytespunkterna.

Halverad kostnad

Det billigaste förslaget med linbana skulle kosta 2,2 miljarder kronor, nära en halvering av den skenande kostnaden i ursprungsförslaget. Lösningen utan linbana är ytterligare något billigare – 1,4 miljarder kronor.

Nu ska förslagen behandlas i flera olika instanser i såväl Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen och staten. Tanken på att en linbana skulle vara på plats till Göteborgs 400-årsjubileum 2021 är nu fjärran. Projektet kan tidigast bli klart andra kvartalet 2024, men då krävs enligt Trafikkontoret att beslut fattas redan tidigt nästa år.

Anders Siljevall

Reporter

anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.