Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Stadsplanering

Implenia om nya tunnelbygget på Södermalm

Publicerad: 23 Oktober 2019, 06:55

Schweizbaserade Implenias svenska gren Implenia Sverige AB har vunnit upphandlingen för att bygga en arbetstunnel vid Londonviadukten på Södermalm i samband med utbyggnaden av Stockholms tunnelbana. Jiri T Englén, tunnelchef på Implenia, säger att det är en fördel att bolaget redan jobbar med andra projekt på Södermalm.


Kontraktssumman är 225 miljoner kronor för arbetstunneln vid Londonviadukten och Implenia lade det lägsta budet. Det näst lägsta budet stod Subterra för, vilket var cirka 10 procent högre.

Jiri T Englén, tunnelchef på Implenia Sverige, säger till Byggindustrin att bolaget han dra viss samordningsnytta av att Implenia redan bygger bussterminalen i Katarinaberget en kort sträcka från Londonviadukten samt är inblandade i renoveringen av den så kallade getingmidjan, järnvägspassagen mellan Centralstationen och Södra station – ett jobb som även det görs i närheten av Londonviadukten.

– Att vi är på plats i Stockholm med flera pågående projekt ger oss en fördelaktig samordning. Vi har en leverantörskedja som redan är upprättad för just tunnelarbeten i Stockholmsområdet säger Jiri T Englén.

Läs även: Kinesiska CRTG svarar på kritiken

Implenia Sverige jobbar med egen svensk personal och är i dag den största aktören när det gäller tunnelarbeten på i Sverige.

När börjar ni med att ställa iordning arbetsplatsen och dra igång sjävka tunneldrivningen?

Vi har börjat med detaljplaneringen och de förberedande arbetena kommer att starta från mitten på november då vi ställer iordning ytan, stängslar in och drar fram el, vatten och avlopp för att kunna starta tunnelarbetena, säger Jiri T Englén.

Hur många byggarbetare kommer att jobba på plats?

– Ett tiotal bergarbetare, 5-6 tjänstemän och en hel del underentreprenörer.

Utbyggnaden av blå linje till Södermalm och Nacka

Utbyggnaden av tunnelbanans Blå linje till Södermalm och Nacka byggs helt under jord. Den börjar vid Kungsträdgården, där tunneln redan är förberedd för en framtida utbyggnad. De nya stationerna blir Sofia på östra Södermalm, Hammarby sjöstad, Sickla, Järla och Nacka.

Andreas Jennische

Nyhetschef

andreas.jennische@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.