Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Stadsplanering

Lövholmen - en ny svensk modell

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:44

I utställningen Lövholmen - Den nya svenska modellen, flyter mälarens vatten blått kring den nya stadsdelen. Eller den nygamla rättare sagt. För i Färgfabrikens vision ska här inte rivas och byggas nytt. Här ska det nya integreras mitt i det gamla.


Lövholmen är ett ganska litet område i Gröndal mittemot den forna brännvinsön Reimersholme på Södermalm. Området är ett av Stockholm stads nya utvecklingsområden.
Förra året köpte Skanska industriområdet där Alcro-Beckers huserar idag och gav samtidslaboratoriet Färgfabriken i uppdrag att göra ett "koncept" över området. Skanska är uppdragsgivare, men inte ensamma om att finansiera projektet, på färgfabriken vill man stå fri.
- Idén är att ge företagen något som de inte visste att de ville ha. Tyvärr är det allt för många som sneglar på vad andra vill ha. Det skapar bara konformitet och det är inte bra, säger Tommy Edlund, senior advisor på Färgfabriken.
I Färgfabrikens idéskiss över området är ambitionen stor. Här söks en ny svensk modell för bostadsbyggande, en modell som kan ersätta den gamla folkhemstanken, som en gång gjorde Sverige vida känt.
- Lövholmen är en återvinningsstrategi. Vi ska inte riva och bygga nytt som Strindberg sade. Så gjorde man förr - rev och byggde ett helt nytt område. Homogent. Så är hela Stockholm byggt. Det är förödande för Stockholms och landets framtid, säger Jan Åman, chef för färgfabriken tillika en av grundarna.
Istället vill han och de andra som jobbat med utställningen skapa mer i det som redan finns.
- När Beckers flyttar ut om ett år, så vill vi att nya verksamheter ska flytta in redan från dag ett, men på korta kontrakt, säger Jan Åman.
- För samtidigt så måste Skanska som har köpt området få utveckla det. Låt dem bygga högt - För att få ekonomi i det måste de utveckla området vertikalt. Det är det bästa sättet för att få ett bra socialt liv i ett område och en bättre blandning av folk, säger Jan Åman
Han nämner Soho och Williamsburg i New York som lyckade exempel på den här typen av organiskt stadsbyggande.
- Mycket folk på ett och samma ställe är också bättre i ekologiskt hänseende. Vi vill att Lövholmen ska bli självförsörjande. Bland annat kan man odla på taken som NASA gör, men det här är inte ett nostalgiskt ekologiskt projekt, utan tankar om hur man kan utveckla städer, säger Jan Åman
Tanken är nämligen att Lövholmen ska kunna användas till att utveckla även andra stadsdelar.
- Självklart vill vi påverka det här området, men vi vill också att detta ska bli en modell för stadsbyggnad Vi ser det som en konceptbil - den är ganska galen och kommer kanske aldrig kommer i produktion, men visar ändå en framtidsvision, säger Karin Englund, koordinator för projektet på Färgfabriken.
Hon anser att Lövholmen som område har en viktig roll att spela när det gäller att koppla ihop innerstad och förort.
¬På utställningens ö mitt i det blå har frigolitmodellerna av de gamla industribyggnaderna på Lövholmen - Alcro Beckers fabriker, Färgfabriken, Cementa bland annat - målats grå. Till sällskap har de gamla grå fått åtta höga byggnader, vita, blanka, öppna för vad som komma skall.
¬ - Det har varit väldigt svårt att gestalta att detta är en idé och vision, en projektionsyta för idéer, snarare än något färdigt förslag, men jag tror att vi kommer att lyckas, säger Karin Englund.
Att gå runt bland modellerna i - den nya svenska modellen - ger nya perspektiv, särskilt som området är så stängt och inhägnat idag. Möjliga vägar, stigar och stråk är utritade i svart mellan husen.
Det är konkret och abstrakt på en och samma gång. För Lövholmen finns inte någon fix och färdig idé. Utställningen vill skapa en vision och ge en riktning för framtidens stadsplanering.
För Färgfabriken är detta inget nytt. De har utvecklat konceptet i flera tidigare utställningar, bland annat Urban Turntable och Stockholm at Large, som tittat på staden i ett större perspektiv.
- Vi vill starta debatt och sammanföra människor med olika erfarenheter, säger Karin Englund.

Fakta:
Utställningen om Lövholmen pågår fram till den 14 oktober. Förutom modellen av Lövholmen visas här en intervjufilm där utvalda personer ger sin syn på staden och dess utveckling. Ett trettiotal personer har intervjuats bland andra oppositionsborgarråd Carin Jämtin (s), Johan Staël von Holstein, entreprenör, och Lars Mikael Rattamaa, arkitekt och debattör.
Lövholmen - den nya svenska modellen - kompletteras också av ett antal öppna seminarier på olika teman: "Den nya stockholmsmodellen", "Jobb, kreativitet, inkubatorer, integration och möten", "Den ekologiskt smarta staden är den täta staden" och det sista seminariet "Lövholmen, en ny stad: vad ställer det för krav på åtgärder?" som tar sikte på konkreta lösningar och idéer.

Nomi Melin Lundgren

Redaktionssekreterare

nomi@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.