Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Stadsplanering

Nu renoveras Katarinahissen i Stockholm

Publicerad: 7 Mars 2017, 12:13

Katarinahissen är en känd Stockholmssymbol som nu ska få en ny stadig grund i samband med den stora ombyggnaden av Slussen.

Foto: Johan Kindbom

Stockholms mest kända hiss – Katarinahissen – får ny grundläggning. Men gästerna på restaurang Gondolen kan fortsätta äta lunch och dricka drinkar byggprojektet igenom, eftersom restaurangen kommer hålla öppet i princip hela renoveringen. "Vi har möjlighet att stänga Gondolen under två veckor", säger projektledare Lars Ericsson.


Alla som varit i Stockholm lär ha sett Katarinahissen, och många har kanske även tagit den upp till Gondolen, KF-huset och gångbron mot Mosebacke. Men 2010 stängdes hissen, eftersom den var så sliten efter 70 års hissfärder, att den inte längre kunde användas. Ett tag var det oklart om den skulle öppna igen, men 2014 slöt Stockholms stad och Folksam som äger KF-huset ett avtal om samfinansiering av renoveringen.

2014 började Stockholms stad renovera själva hisstornet genom att bland annat kontrollera stålet, rensa av gammalt skrot och måla upp tornet igen.

– Stålet i tornet var av jättebra kvalitet fortfarande, vi behövde inte byta det, säger Lars Ericsson.

Lider av 30-talets pålning

Katarinahissens grundläggning lider liksom som i princip hela Slussen av sviterna av det pålningsarbete med frankipålar som gjordes på 30-talet. De nuvarande pålarna når inte ner till fast mark och en ny pålning är nödvändig för att en ny grundläggning ska kunna göras. Dessutom ska fundamentet för den nya hissen sänkas lite för att passa ihop med den nya handelsytan som ska byggas intill och hissen ska gå ända ner till Saltsjöbanans nya slutstation.

– Läget med grundläggningen är inte akut i nuläget, men sättningarna kommer att fortsätta och vi vill säkra konstruktionen innan vi gör något mer, säger Lars Ericsson.

Läs mer: Nu ska slussen bli stabil igen.

Åtta nya stålpålar för det nya fundamentet kommer att rotationsborras. Ovanpå dem bygger man ett stålställage med stålbalkar över de nya pålarna, där man sedan ställer ett provisoriskt torn, på vilket man lastar över övre delen av tornet. Sen förlänger man det gamla tornet neråt och när det är klart lastas tornet tillbaka.

– Det svåraste med det här arbetet är att när vi gör nya pålar rör vi om i jordlagren runt det gamla fundamentet, som redan har sättningar. Sen kommer så klart själva överföringen av lasten vara lite spännande, det är stora vindlaster i området så man får se till att det är rätt vindar vid det tillfället, säger Lars Ericsson.

Grundläggningen påbörjas i vår

Stålet och infästningar kommer noga att övervakas hela tiden eftersom området är känsligt.

– Vi kommer ha spänningsmätningar på Gondolenbron hela tiden, säger Lars Ericsson.

Grundläggningsarbetet påbörjas under våren och när hissen öppnas 2019 är även all teknik utbytt. Stadsmuseet har följt renoveringarna och rekommenderat att den målas i en gråblå ton.

– Vår ambition är att hissen ska se ut som originalet fast den är modern. Men även om vi kan köra den snabbare med dagens teknik, är tanken nog att hissturen inte ska gå alltför fort, utan att man ska hinna njuta av utsikten säger Lars Ericsson.

Kort om Katarinahissen i Stockholm

1883. Den första Katarinahissen invigdes. Hissen bestod av ett 35 meter högt hisstorn med två hisskorgar. Resan tog 45 sekunder

1933. revs den första Katarinahissen, och 1937 var en ny på plats med en hisskorg och ”funkislook” och café Gondolen på toppen.

2019. En ny blågråmålad hiss med två korgar kommer stå på plats och då kommer den gå ända ner till Saltsjöbanan.

Martina Strand Nyhlin, frilansjournalist, red@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.