Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Stadsplanering

Nya städer – framtid eller fantasi?

Publicerad: 3 Juli 2017, 08:58

Nancy Mattsson, chef för JM:s projektutvecklare, Göran Cars, professor i stadsplanering, Björn Wellhagen, näringspolitisk chef på Sveriges Byggindustrier, Emma Hult, bostadspolitisk talesperson för Miljöpartiet och Svante Hagman, affärsområdeschef infrast

Foto: Anders Siljevall

Förtätning eller helt nya städer? Vilken väg är rätt att gå? Meningarna gick isär under Sveriges Byggindustriers seminarium med infrastruktur och bostadsbyggande på agendan.


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2017

KTH-professorn Göran Cars har på uppdrag av Sveriges Byggindustrier sammanställt en rapport om infrastruktur som medel för att öka bostadsbyggandet. Under seminariet tog han upp flera lyckade exempel där infrastruktur har nyttjats för att skapa nytt och bättre byggande.

– Den kommande Stockholmsbågen, en tvärförbindelse som knyter ihop norra och södra Stockholms län är ett jättebra exempel. Stockholm är starkt uppdelat med jobb norr om stan och bostäder söder om stan. Bågen skulle kunna vara en del i att utjämna skillnaderna mellan regiondelarna, berättade Göran Cars.

Som involverad i byggandet av det nya Kiruna tror Göran Cars att nya städer på platser med befintlig god infrastruktur är en framtidslösning. Att bara tänka förtätning vore ett misstag, menar han, då det riskerar att förstöra värdena som finns i de befintliga städerna.

– Under 17- och 1800-talen växte Sverige som fasen. År 1900 hade vi fem miljoner invånare. Vi är dubbelt så många idag, men inga nya städer har byggt sen dess. Alla säger att det inte går. Men Kiruna är ett bevis på att det fungerar. Vi har möjlighet att fånga in människors värderingar och trender och bygga efter det.

Andra var inte lika övertygade. Nancy Mattsson, chef för JM:s projektutvecklare, menade att det vore dumt att inte utnyttja de städer som redan finns till fullo.

- Det saknas inte städer i Sverige. Det saknas bostäder. Det finns en attraktivitet som gör att folk söker sig till en plats. Vi vill se ett kontinuerligt bostadsbyggande. Då ska vi inte satsa på att bygga i nya ”högriskområden”, menade hon.

Infrastrukturen viktig i integrationen

Svante Hagman, affärsområdeschef infrastructure på NCC, var även han mer inne på att bygga ihop infrastrukturen i våra befintliga städer.

– Våra undersökningar har visat att städerna växer isär. Man känner sig inte delaktig i andra stadsdelar än sin egen. Infrastrukturen är en viktig del i att integrera städerna. Tyvärr har vi i Stockholm tänkt att alla ska in till city. Men den nya Citybanan öppnar förhoppningsvis upp för andra investeringar.

Björn Wellhagen, näringspolitisk chef på Sveriges Byggindustrier, menade att större satsningar på infrastruktur krävs för att det ska bli effekt.

– På grund av eftersatt underhåll har vi en infrastrukturskuld som uppskattas till 300 miljarder kronor. När regeringen gick ut med att man satsade 100 miljarder extra på infrastruktur låter det mycket, men merparten av investeringarna ligger flera riksdagsval bort. Den största del av budgeten går dessutom till befintliga projekt.

Trafikverket ska i nästa nationella plan ta hänsyn till bostadsbyggande. Det är positivt, menade Emma Hult, bostadspolitisk talesperson för Miljöpartiet.

– Det finns en nödvändighet att redan i infrastrukturfasen tänka bostäder.

Anders Siljevall, anders@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

Almedalen 2017

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.