Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Stadsplanering

Peabs ombyggnation av E18 tar ett år

Publicerad: 31 Juli 2009, 06:17

Ombyggnationen av E18 mellan Karlskoga och Lekhyttan kommer igång om knappt en månad. Det är Peab som fått uppdraget av Vägverket att utföra ombyggnationen av den 14,7 kilometer långa sträckan. Men det blir inte motorväg, utan det blir omväxlande 2+2, 2+1 och 1+1 körfält mötessäkrade med vajerräcke mellan.


De 14,7 kilometrarna sträcker sig från Sommarbrickan i östra Karlskoga till den nya motorvägens början vid Lekhyttan.

I dag är den här sträckan hastighetsbegränsad till 90 kilometer i timmen. Under byggtiden kommer hastigheten att sättas ner till 70. På många ställen måste man göra stora urgrävningar, och i samband med det sänka hastighetsgränsen till 50.

Christer Jansson är platschef på Peab, säger till Karlskoga tidning att "Den här typen av arbeten är i allmänhet besvärliga, eftersom arbetet sker samtidigt som trafiken måste fram. Det är besvärligt för våra gubbar, och det blir besvärligt för trafikanterna".

Kostnaden för projektet blir 75 miljoner kronor, då ingår förutom själva vägbygget också kostnader för bland annat marklösen, bulleråtgärder, miljöåtgärder och projektering.

Vägen går i en kuperad terräng med kraftiga bergskärningar och höga bankar, och det krävs en hel del sprängning och mycket schaktning. Dessutom måste man göra en breddning av en bro där E18 går över vägen mot Leken.

I vintras blev motorvägen mellan Lekhyttan och Adolfsberg klar, och Vägverkets långsiktiga målsättning är fyrfilig motorväg även från Lekhyttan till Karlskoga. I dag finns inte pengar till motorväg, så man får nöja sig med mötesseparerad väg – en framgångsrik metod när det gäller att minska antalet olyckor.

Totalt kommer E18 att breddas för att rymma tre eller fyra körfält på knappt 8 kilometer. Fyra körfält blir det bara på knappt två kilometer öster om Villingsberg. De resterande knappa 7 kilometrarna får även i fortsättningen bara två körfält, med vajerräcke mellan.

Byggtiden är beräknat till ett år.

Ingrid Gallagher - ingrid@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.