Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Stadsplanering

Planer på Stockholmsbåge tar form

Publicerad: 1 Juli 2015, 09:05

Bild 1/3  Jonas Kempe berättar om Scanias visioner för Stockholmsbågen.

Foto: Johanna Åfreds

Scania, Skanska och WSP fördjupar sina visioner om kollektivtrafik i anslutning till Förbifart Stockholm.


Ämnen i artikeln:

ScaniaWSPStockholmsbågenAlmedalen 2015Skanska

Det bor fler människor söder om Stockholm medan flest arbetsplatser finns i norr. Att knyta ihop dessa områden, liksom sex regionala stadskärnor, är prioriterat i den regionala utvecklingsplanen. Scania, Skanska och WSP jobbar med sin vision om att Stockholmsbågen ska bli lösningen på detta.

– Genom att skapa tillgänglighet till de regionala kärnorna ökar investeringsviljan hos många aktörer, säger Fredrik Bergström, chef för strategi och analys på WSP.

Stockholmsbågen är tänkt att vara en kollektivtrafikförlängning av Förbifart Stockholm. En båge förlänger Förbifarten ända fram till Täby i norr och Haninge i söder genom att befintliga planer kompletteras. På så vis kopplas Förbifarten ihop med Norrortsleden och Tvärförbindelse Södertörn. Stockholmsbågen ska bland annat trafikeras av bussar som körs med hjälp av hybridteknik, el eller biobränslen. Jonas Kempe, Scania, beskrev under seminariet i Almedalen superbussarna som ett slags pendeltåg på väg. Restiderna kommer minska drastiskt, på fler av delsträckorna uppemot 70 procent. Sträckan Skärholmen Barkarby beräknas ta endast 13 minuter i framtiden. Hela satsningen beräknas dessutom bära sina egna kostnader, bland annat i och med att det behövs färre bussar än normalt.

– Vi har räknat med en självfinansieringsgrad på hundra procent, säger Jonas Kempe.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.