Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Stadsplanering

Städer måste sätta människor främst

Publicerad: 7 Februari 2020, 13:32

Nestorn inom stadsplanering, dansken Jan Gehl, publicerar sin bok Människan i staden på svenska – tio år efter den första utgivningen.


Kan arkitektur förändra världen? Det var öppningsbilden till Jan Gehls föreläsning i Bryggarsalen på Norrlandsgatan i Stockholm, som arrangerades av Svensk Byggtjänst i torsdags. Inför en fullsatt sal bjöd den 83-årige danske arkitekten på sitt recept på framgångsrik stadsplanering.

Utgångspunkten är att städer måste byggas för människorna som bor i dem. Sedan nära femtio år tillbaka har Jan Gehl verkat för en stadsplanering med människan i centrum. Han är en mycket kritisk till de två paradigm som präglade 1990-talets utveckling: Modernismen och bilismen.

– Dessa båda paradigm förstörde människans miljö, säger Jan Gehl.

50 år av forskning

I hans senaste bok som nu kommer på svenska, Människan i staden, i utgivning av Svensk Byggtjänst, finns erfarenheter från nära 50-års forskning inom stadsplanering.

Jan Gehls tankar kring stadsplanering är i hög grad aktuella. Hållbara och hälsosamma städer måste utgå från människans behov av att kunna mötas och röra sig fritt till fots eller på cykel.

– Människan är ett väldigt socialt djur. Vi behöver andra för att må bra. Vi måste bygga städer mer promenad- och cykelvänliga, med god kollektivtrafik som också utnyttjar mindre resurser, säger Jan Gehl.

Den typen av stad är också en hälsosam stad. Vår tids problem är “the sitting syndrom”. Människor blir allt mer stillasittande vilket påverkar hälsan negativt.

Jan Gehl har flera exempel på hur man med en aktiv stadsplanering kan göra både nya och städer anlagda under modernismens era mer människovänliga. Ett tydligt sådant är hans egen hemstad Köpenhamn.

Du får vad du bjuder in till

2009 beslutade Köpenhamn om en ny strategi – att bli den bästa staden i världen för människor att bo och arbeta i. Det innebar bland annat att gatorna omvandlades till att bara ha ett körfält i vardera riktning, man anlade cykelbanor och planterade träd. En annan förändring var att gående och cyklande har företräde vid alla korsande gator och att trottoarerna går över gatan.

– En sådan förändring gör det möjligt för mitt 7-åriga barnbarn att gå själv till skolan. Det innebär en stor frihet, säger Jan Gehl.

En cykelpolicy med målsättningen att Köpenhamn ska vara den bästa staden i världen för cyklister har också medfört att staden har byggt flera nya broar enbart för dessa så att man som cyklist kan ta en genväg. Möjligheten att ta cykeln med på pendelåg har också betydelse. Resultatet är att andelen av befolkningen som cyklar har ökat stort. 2018 var det 49 procent av de som studerade eller jobbade i staden som tog cykeln

– Vind i håret är en mänsklig rättighet, säger Jan Gehl.

Lärdomen är att du får vad du bjuder in till: fler cyklevägar – fler som cyklar, bättre trottoarer – fler som promenerar, fler torg – fler som fikar.

Så visst – om du frågar Jan Gehl – arkitektur kan förändra världen.

Fakta Jan Gehl:

Jan Gehl, född 17 september 1936 i Köpenhamn, är en dansk arkitekt och professor i stadsplanering. Jan Gehl utbildade sig på Det Kongelige Danske Kunstakademis arkitektskole i Köpenhamn, där han tog examen 1960. Jan Gehl är känd som i initiativtagare i början av 1960-talet till gågatan Ströget i Köpenhamn, där han ville bevisa sin teori om människans beteende i det offentliga rummet. Resultatet redovisas i Gehls bok ”Life between buildings” som kom ut 1971 och blev mycket inflytelserik. I boken utvecklar han sina teorier om hur stadsplanering och arkitektur påverkar det offentliga livet.

Hans senaste bok Människan i staden från 2010 samlar 40-års forskning om arkitektur och stadsplanering. Nu finns boken även på svenska.

Nomi Melin Lundgren

Redaktör

nomi@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.