Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Stadsplanering

”Stadsplaneringen var en totalt ostyrbar supertanker”

Publicerad: 2 juni 2021, 13:02

Björn Siesjö, stadsarkitekt i Göteborg

Foto: Göteborg stad

5 frågor till stadsarkitekt Björn Siesjö som tittar mot Barcelona för att hitta en utväg från Göteborgs USA-inspirerade trafikspagetti.


Ämnen i artikeln:

GöteborgGöteborgs stad

Göteborg fick sin första stadsarkitekt redan 1745. Hur har yrkesrollen förändrats sedan dess?

– I äldre tider var stadsarkitekterna ingenjörer, ofta med militär bakgrund, och de var betydligt mer involverade i själva ritandet av stadens byggnader. I dag är stadsarkitektens funktion rådgivande och tillståndsprövande. Jag ser min egen roll som att jag jobbar för kvalitet i stadsbyggandet. Många vill bara bygga billigt och där försöker jag att hålla emot. Ibland kan jag mötas av att folk har en orealistisk och kanske gammaldags bild av vilken makt jag faktiskt har, och då är jag inte dummare än att jag försöker utnyttja den övertron för stadens bästa. 

Läs även: Grattis! Göteborg 400 år 

Hur tycker du att stadsplaneringen i Göteborg fungerar i dag?

– Det har rått stor förvirring men är på väg att bli bättre. Göran Johansson bildade under sin tid olika kommunala bolag med syftet att knyta så mycket makt som möjligt till sig själv. När han lämnade scenen blev det ett väldigt tomrum. Alla bolag och förvaltningar hade sina egna planeringsavdelningar. Det blev till slut en totalt ostyrbar supertanker. Idag håller vi på att införa en organisation som bygger på helt andra principer. Nu ska stadsplaneringen finnas i en egen förvaltning där all nödvändig kompetens finns samlad.  

Vad tycker du om att Göteborg ska få Sveriges högsta hus?

– Jag tycker att Karlatornet är ett tecken på den goda Göteborgsandan, en himlastormande vilja att göra något och att synas. Jag har på olika sätt varit involverad ändå sedan jag drev arkitektfirma och Ola Serneke bad mig göra några skisser. Min ingång har från början varit att en byggnad av den här storleken som påverkar stadens horisont kräver en process där man i varje steg måste vara väldigt noga med kvaliteten. I min roll som stadsarkitekt har jag till exempel krävt att det skulle utlysas en internationell arkitekttävling. 

Hur vill du att Göteborg ska utvecklas?

Från 1950-talet byggdes Göteborg efter nordamerikansk modell med trafikspagetti som gjorde invånarna allt mer beroende av bilen. Men den glesa bilstaden med betongbroar och motorleder som förbrukar orörda naturreserver är helt ohållbar i dag. För att växa hållbart behöver vi förtäta. Vi behöver också binda samman stadens olika delar med bättre kommunikationer och det gör vi, till exempel genom bygget av Västlänken. 

Läs även: LISTA: Så ska Göteborg växa de närmsta åren 

Slutligen, har du något älsklingsprojekt på gång just nu?

Jag är väldigt glad över att vi bygger om Dag Hammarskjöldsleden. Den är i dag en stadsmotorväg med karaktären av ett sår som skär rätt in i staden och stoppar hårt mot Linnéplatsen. I framtiden blir Dag Hammarkjöldsleden en boulevard inspirerad av Avinguda Diagonal i Barcelona med trädallé och gott om plats för gående och cyklister. 

Dan Håfström

Ämnen i artikeln:

GöteborgGöteborgs stad

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.