Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Stadsplanering

Storsatsning i Malmö genom Sverigeförhandling

Publicerad: 7 Juni 2017, 11:46

Malmö stad och Region Skåne har kommit överens med Sverigeförhandlingen om åtta bussobjekt, Malmöpendeln – Lommabanan etapp 2, 14 cykelbanor samt 28 550 nya bostäder i storstadsområde Malmö. Detta är den största kollektivtrafiksatsningen i Malmö sedan Citytunneln byggdes.


Satsningen uppgår sammantaget till 4 miljarder kronor. Den statliga delen av finansieringen uppgår till Malmö kommun ansvarar för utbyggnaden av busslinjerna, cykelbanorna och bostäderna. Statens medfinansiering är kopplad till de 28 550 bostäder som kommunen nu åtar sig att bygga.  När det gäller Malmöpendeln är det staten som är ansvarig för utbyggnaden. Här bidrar både Malmö kommun och Region Skåne till finansieringen. För samtliga kollektivtrafikobjekt står Region Skåne för trafikering samt depå för bussobjekten.

– Överenskommelsen om kollektivtrafiksatsningar och stora bostadsåtaganden skapar stora nyttor både på arbetsmarknaden och för näringslivet och gynnar inte minst integrationen. Det är glädjande att staten kan bidra till att påskynda en sådan samhällsutveckling, säger HG Wessberg, förhandlare i Sverigeförhandlingen, i ett pressmeddelande.

Detta ingår i Malmööverenskommelsen

Elbuss
Utbyggnad av stadsbusskoncept Malmöexpressen på fyra linjer samt hållplatser.
Linje 2 Lindängen – Söderkulla – Nyhamnen
Linje 4 Bunkeflostrand/Limhamn – Segevång
Linje 5 Stenkällan – Rosengård – Västra hamnen (utveckling av dagens Malmöexpressen)
Linje 8 Lindängen – Hermodsdal – Västra Hamnen

Utbyggnad av övriga stadsbussobjekt
Linje 3 Ringlinjen
Linje 6 Klagshamn – Fortuna Hemgården
Linje 9 Ön/Limhamn – Värnhem
Linje 10 Malmö C – Lorensborg – Hyllie – Ikea Hubbhult

Total investeringskostnad är på 3 210 miljoner kronor. Malmö stad åtar sig att bygga totalt 26 750 bostäder som en följd av att busstrafiken byggs ut. Region Skåne svarar för trafikering.

Malmöpendeln – Lommabanan etapp 2
Malmöpendeln – Lommabanan etapp 2 möjliggör en snabb och effektiv pendling med tätare Pågatågstrafik från Kävlinge via Lomma in i Malmö. Trafikupplägget kallas för ”Malmöpendeln”.

Investeringskostnaden är 200 miljoner kronor. Malmö stad åtar sig att bygga totalt 1 800 bostäder som en följd av kollektivtrafikens utbyggnad. Malmö stad avser teckna avtal med kommunerna Lomma och Kävlinge angående bostadsåtagandet kopplat till detta objekt i enlighet med den avsiktsförklaring som Malmö stad, Lomma kommun, Kävlinge kommun och Region Skåne tecknat. Region Skåne svarar för trafikering.

14 cykelbanor
Genom att knyta ihop staden med hjälp av cykelbanor i kombination med utbyggnad av kollektivtrafik ökar nyttorna med kollektivtrafikinvesteringarna. Då fler kan ta sig till och från kollektivtrafiksystemen, ökar resandeunderlaget. 14 cykelbanor anläggs i anslutning till kollektivtrafiken med en investeringskostnad på 573 miljoner kronor. Staten medfinansierar med 143,3 miljoner kronor till cykelobjekten.

Nomi Melin Lundgren

Redaktör

nomi@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.