Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Stadsplanering

Tågkraschen i Saltsjöbaden: Så löser man återställandet byggtekniskt

Publicerad: 23 Januari 2013, 16:19

Det flerfamiljshus i Saltsjöbaden som påkördes av ett tåg i förra veckan blev allvarligt skadat. Goda förutsättningar finns att återställa byggnaden. Men först måste den säkras så att inga ytterligare ras sker när loket dras loss.


– Jag trodde att ett flygplan hade störtat på parkeringsplatsen. Det var ett fruktansvärt dån och ljud av tillknycklad plåt, säger Bertil Grandinson.

Han bor i byggnadens översta etage och är känd i byggkretsar som SBUF:s tidigare vd. Han är också ordförande i den drabbade bostadsrättsföreningen. Vid vår intervju kommer han direkt från ett möte i vilket inte mindre än 15 personer deltog. Där fanns försäkringsbolag, tågoperatör, konstruktören som ska beräkna stöttningsåtgärderna, byggaren som ska stabilisera byggnaden, kriminaltekniker, smeder och mobilkranföretag.

Två av tågets fyra vagnar transporterades bort under förra veckan, den tredje under måndagen. Nu återstår loket som lutar och sitter fastkilat i byggnaden. Huset vilar på tågtaket och innan loket kan dras loss måste huset stabiliseras och loket säkras så det inte kantrar. Tåget kördes med en hastighet av 80 kilometer i timmen in i byggnadens bottenplan, genom bottenplanets balkong för att stanna någon meter in i huset.

Huset stabiliseras nu genom att betongplattor och stålbalkar stämpas i de skadade delarna.

– En komplikation vid stabiliseringen är att tåget ligger utanför huslivet. Konstruktören har utformat en lämplig stämplösning, som består av V-formade stålbalksbockar. Den kommer att fungera bra, säger Bertil Grandinson.

När allt bråte i form av nedfallet byggmaterial och tågrester är borta kan lokets tak skäras av varefter loket ska dras ut ur byggnaden. Därefter sker uppmätning av huset för att kolla eventuella förskjutningar, skadebesiktning för att upptäcka sprickor och kontrollera hur balkar och anslutningar klarat smällen.

Huset är byggt med platsgjuten betongstomme, vilket Bertil Grandinson menar är en fördel i sammanhanget.

– Det är ett gediget bygge och tack vare platsgjutning saknas fogar och skarvar, säger han.

Byggnaden väger uppskattningsvis 1 400 ton. Tåget 80 ton. Tåget var förhållandevis lätt, vilket gjorde att det vek sig som en fjäder mot den tunga byggnaden. Hade det handlat om ett godståg eller ett persontåg med flera vagnar hade det troligen gått rakt genom byggnaden och skadorna blivit ännu värre.

De fem hushåll som bor i fastigheten är evakuerade och får tills vidare inte vistas i sina hem. Vakter dygnet runt ser till att inga obehöriga går in i byggnaden. I nuläget har värmesystem och vattenledningar i den skadade delen tömts. Hål och öppningar, trasiga fönster och liknande har täckts med presenningar och värmefläktar har satts in för att förhindra frys- och vattenskador.

– Jag är full av förtröstan att återuppbyggnaden ska gå bra. Huset är av god kvalitet och de yrkesmän bostadsrättsföreningen hittills har träffat är mycket kompetenta och kan sina saker, säger Bertil Grandinson.

I säkrings- och röjningsarbetet är flera företag involverade bl a konstruktören TH-Konsult, byggaren BTH-Bygg, bärgningsföretaget TBT, Infranord och mobilkranföretaget Binsell.

Margareta Redlund Laninge

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.