Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Stadsplanering

Tiden knapp för Stockholms nya stationshus

Publicerad: 8 Februari 2012, 09:18

Stockholms nya pendeltågsstation ska skina som en lykta i stadsbilden, hoppas Jernhusen.


Tidsplanen är ansträngd för projektet Orgelpipan 6, byggnaden som ska rymma Stockholms nya pendeltågstation, ett hotell och bostäder. Senast om ett år måste bygget starta om huset ska stå klart när stadens nya pendeltågstunnel, Citybanan, invigs år 2017, enligt byggherren Jernhusen.

Det är därför osannolikt att det senaste konceptet för stationshuset, kallat Lyktan, förkastas och ritas om. Projektet tar sig just nu genom den tidskrävande planprocessen. Detaljplanen är ute på samrådsremiss till den 20 januari 2012. I början av år 2013 måste man börja bygga om projektet ska tajma Citybanan.

Kvarter Orgelpipan 6, OP6, ska lysa som en trygg fyr i Stockholms stadsmiljö. Med transparenta och upplysta fasadpartier ska byggnaden bli ett landmärke i den innersta stadskärnan. Det hoppas Jernhusen som nu presenterar nya bilder av koncept Lyktan.

– Tidigare skisser har varit undermåliga. För ett så viktigt och känsligt projekt med stort intresse från allmänheten vill Jernhusen kunna visa sin vision på ett så tydligt sätt som möjligt. Därför fick vi uppdraget att göra slutpresentationen, skriver John Rombin Karlsson, account manager på Tenjin Visual, i ett mejl.

Göteborgsföretaget jobbar med digital och visuell kommunikation, främst inom arkitektur och design.

Citybanan, sex kilometer nya underjordiska pendeltågspår med två nya stationer vid Odenplan och T-centralen, byggs just nu under huvudstaden. När projektet är klart år 2017 fördubblas spårkapaciteten genom Stockholm.

Pendeltågsresenärerna flyttas då från Stockholms Centralstation till nya stationen Stockholms City.

Stationen håller på att byggas under mark där hotell Continental tidigare låg. Hotellet är rivet men vilken typ av byggnad som ska ersätta det är ännu inte beslutat. Den första arkitektskissen stoppades av Stockholms politiker på grund av dess höjd på 69 meter.

Nya konceptet Lyktan är 51 meter högt och är formgivet med syftet att skapa trygghet i stadskärnan med sin upplysta, synliga glasfasad och genom sitt flöde av resenärer.

Stockholms skönhetsråd har kritiserat projektet, bland annat för att byggnaden blir för stor.

NICLAS KÖHLER - niclas@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.