Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Stadsplanering

WSP konstruerar Europas högsta byggnad

Publicerad: 5 Maj 2009, 10:09

Konsultföretaget WSP har ansvaret för konstruktionen av ”the Shard of Glass”. Den byggnad som ska byggas i centrala London och som med sina 310 meter ska bli Europas högsta byggnad.


“The Shard” beräknas vara klar 2012 och blir därmed den högsta byggnaden i Europa. Den ska inrymma 28 kontorsvåningar, 13 bostadsvåningar och ett lyxhotell med 195 rum. Där kommer också att finnas offentliga ytor, till exempel ett helt publikt våningsplan med 360 graders fri utsikt.

Byggnaden har ritats av arkitekten Renzio Piano, konstruerats av WSP Cantor Seinuk i London samt uppförs av entreprenören Mace åt beställaren Sellar Property Group.



Byggnadskonstruktionen och placeringen innebär en rad utmaningar. The Shard ska bli 310 m hög och byggas på norra sidan av den hårt trafikerade London Bridge Station. Området omgärdas av ett nätverk av gamla murade valv, en K-märkt järnverksstation samt Jubilee Lines tunnelbanelinje. Under vägar och gångvägar på de övriga sidorna finns gas-, tele-, vatten- och avloppsledningar nedgrävda och det finns liten eller ingen plats för uppläggning och angöring av byggnadsmaterial. WSPs lösning är att använda en konstruktionsmetod som kallas för ”top-down construction”, där källaren, inklusive kärnan byggs från markplanet och nedåt, samtidigt som den 80-våningar höga konstruktionen byggs från marknivån och uppåt.



– Vi hade först tänkt oss att bygga hela bottenplattan, men det hade tagit för lång tid. Istället uppför vi även kärnan från marknivån och ned till grundläggningsnivån med top-down-metoden berättar höghusexperten Kamran Moazami, WSP Cantor Seinuk.



Då pålningen utförts och pelarna i källarplanen, efter utfört schaktningsarbete, monterats till marknivån, byggs ett kraftigt bjälklag i marknivån för att skapa uppläggsytor för bodar och material. Samtidigt fortsätter byggnationen av stommen från markplanet och nedåt till grundläggningsnivån.



Förutom ansvar för själva höghuset, har WSP projekterat hissar, rulltrappor, transportband samt en integrerad tåg, buss, tunnelbane- och taxistation vid London Bridge samt skapat förbättrade gångvägar i området

MARIANNE SILÉN - marianne@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.