Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Blogg

Båt i stället för flyg – är det ökad hållbarhet?

Sitter på ett flyg från Visby till Bromma och har lite samvetskval när jag skriver detta eftersom jag nu bidrar till ökade koldioxidutsläpp (CO2). Skulle jag som miljövän i stället tagit färjan till Nynäshamn? Inte minst med tanke på de hållbarhetsseminarier som jag medverkat i under Almedalsveckan.

Publicerad: 20 Augusti 2014, 08:19


Att generellt minska flygresandet anser jag dock i sak är fel. Jag är övertygad om att flygresande bidrar till större förståelse för andra kulturer, och mindre protektionism hos både människor och nationer. Lösningen på flygets miljöutmaningar är inte minskat flygande och nedläggning av Bromma flygplats utan att flygindustrin måste arbeta ännu intensivare för att få fram nya tekniker så att de kraftigt kan minska sina utsläpp av växthusgaser och reduktion av buller.

Det intressanta med årets Almedalsvecka var att byggsektorn tog upp klimatfrågorna med ett helt annat fokus än tidigare. Veidekke bidrog med att aktivt medverka i tre av dessa klimatseminarier:

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

■ Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) och Sveriges Byggindustrier (BI) presenterade i Almedalen sin rapport ”Klimatpåverkan från byggprocessen”, ett arbete som Veidekke medverkat i. Rapporten redovisar att klimatpåverkan från byggprocessen (bygg- och anläggning) är större än de årliga utsläppen från personbilstrafiken. För energisnåla flerbostadshus är utsläpp av växthusgaser större under byggprocessen än under en byggnads driftstid. Räknar man bort hushållsel för flerbostadshus blir förhållandet hela 60 procent under produktionstiden och 40 procent under driftstiden. Uppgifterna är mycket uppseendeväckande vilket medfört att IVA-rapporten har fått en stor uppmärksamhet hos media. Sveriges Byggindustrier tillsammans med KTH och IVL fortsätter nu projektet enbart inriktat på flerbostadshus. Externa finansiärer är Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond (SBUF) och IVL:s forskningsfond samt medlemmar hos Sveriges Byggindustrier. Genom ett regeringsbeslut har även Socialdepartementet genom bostadsminister Stefan Attefall bidragit till finansieringen. Arbetet ska slutrapporteras i december 2014.
■ I Nordiska ministerrådets regi tog Svensk Miljömärkning, Svanen upp den bristande harmoniseringen av de nordiska ländernas energiregler vilket idag utgör ett hinder ur ett hållbarhetsperspektiv. Gemensamma byggregler inom Norden borde vara en självklarhet.
■ Skogsindustriernas seminarium ville visa fördelarna med trä som byggnadsmaterial ur klimatsynpunkt. Det är naturligtvis relevant. Det är emellertid viktigt att understryka att även betong har sin självklara plats i byggandet. Ett studiebesök hos Cementa i Slite på Gotland efter seminariet var intressant. Miljömässigt arbetar de målmedvetet med att förbättra sin produktion ur miljösynpunkt. Cementindustrin måste emellertid arbeta ännu intensivare med att kraftigt minska sina utsläpp av växthusgaser.

Allt byggande påverkar och belastar miljön mer eller mindre negativt. Det som byggindustrin måste göra är att arbeta med att minimera sina egna utsläpp. Själva byggprocessen har byggsektorn rådighet över jämfört med driftfasen vilket till stor del är brukarberoende. Kunskapen hur byggsektorn kan och ska minska sina utsläpp av växthusgaser måste öka. IVA:s rapport visar detta på ett påtagligt sätt. Men var ligger gränssnittet för byggnader när kraftigt ökade materialresurser genom energieffektivisering snarare kanske belastar miljön negativt? Frågan väcker tankar i IVA:s rapport.

Johnny Kellner är fristående miljö- och energiexpert. Han har arbetat inom byggsektorn hela sitt yrkesverksamma liv och har tidigare varit verksam på Sweco, JM och Veidekke.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.