Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Blogg

Byggbranschen är en av de viktigaste aktörerna i hållbarhetsarbetet

Det är varken staten eller kommunerna som ensamt ska behöva ta ansvar för att minska miljö- och klimatproblemen. Näringslivet och inte minst byggbranschen har här ett stort ansvar.

Publicerad: 31 Oktober 2016, 09:22


Att visa ansvar är väsentligt för byggbolagens framtida lönsamhet samt för dess långsiktiga trovärdighet.

Hela byggprocessen, anläggning och hus, genererar 18 procent av de totala utsläppen av koldioxid i Sverige enligt en rapport från Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) och Sveriges Byggindustrier. Utsläppen är ännu högre om man tar hänsyn till importen av byggmaterial.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Byggbranschen måste börja ställa tydliga energi- och hållbarhetskrav hos sina produkt- och energileverantörer samt naturligtvis också effektivisera sin byggproduktion på arbetsplatsen. Det är under byggprocessen inkluderande materialtillverkning och transporter som de största utsläppsminskningarna av klimatgaser kan göras.

Minskade utsläpp av klimatgaser som byggbranschen kan åstadkomma är betydligt större än till exempel effekterna av införandet av resurskrävande höghastighetståg eller elbilen Tesla.

Medarbetarinvolvering en förutsättning

För att lyckas med att minska byggbranschens klimatpåverkan är medarbetarinvolvering, inte minst inköpsfunktionen, en förutsättning för att påverka ett långsiktigt och trovärdigt miljö- och hållbarhetsarbete.

Det är medarbetarna som är motorn i byggsektorns miljöarbete. Ett bolag med tydlig och trovärdig miljö- och hållbarhetsprofil har idag lättare att behålla och rekrytera nya unga kvalificerade medarbetare från våra högskolor. Dagens ungdomar har vuxit upp med miljöfrågorna i sin vardag jämfört med tidigare generationer och vill därför inte arbeta i företag eller branscher med negativ miljöpåverkan.

Trovärdighet i miljö- och hållbarhetsarbetet kräver ett helhjärtat engagemang och tydlighet från styrelse och ledning. Man måste vara konsekvent i miljöarbetet. Man kan inte vara miljömedveten i en del av verksamheten samtidigt som man struntar i en annan. Trovärdigheten kräver helhetssyn.

Lagkrav räcker inte

Byggbolag som vid en hållbarhetsvärdering erhåller höga betyg får inte med automatik ett högt börsvärde. Däremot riskerar man vid låga betyg att få ett lågt börsvärde och skamfilat varumärke. Det är inte vad man säger som räknas utan det man gör.

Byggbranschen måste visa att de kan driva och vara ledande i miljö- och hållbarhetsfrågorna och vara en ledstjärna för övriga branscher. Miljöfrågan skär genom hela verksamheten och berör alla led, planering, affärsutveckling, projektering, inköp, produktion och förvaltning.

Inköpsfunktionen är särskild viktig genom att det är där man som beställare ska ställa krav på materialtillverkarna och energileverantörerna. Moraliskt är byggbranschen förpliktade att göra vad som är rätt och rättvist även om lagen strikt inte kräver detta. För att lyckas med egen målstyrning krävs med andra ord högre mål än att enbart uppfylla samhällets lagkrav.

Ett samhällsekonomiskt ställningstagande

Klimatmålen måste ses som ett samhällsekonomiskt ställningstagande och är därför ett strategiskt affärsmål för byggbolagen. Känner inte medarbetarna ett tydligt ställningstagande och kompassriktning från bolagets ledning så riskerar hållbarhetsarbetet att tappa sin trovärdighet.

Att arbeta långsiktigt är en viktig investering. Branschen är van vid att ta beslut som i bästa fall sträcker sig ett decennium. Klimatproblematiken borde ses med minst 50 års framförhållning. Därför måste strategiskt hållbara beslut tas på högsta ledningsnivå inom bolagen och kommuniceras ut. Att inte våga ta beslut är också ett ställningstagande som är föga positivt.

Johnny Kellner är fristående miljö- och energiexpert. Han har arbetat inom byggsektorn hela sitt yrkesverksamma liv och har tidigare varit verksam på Sweco, JM och Veidekke.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.