Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Blogg

Den nya ekonomin – började den i byggsektorn?

I dag skrivs det mycket om att den nya ekonomin är här. Man hyr tjänster i stället för att köpa saker.

Publicerad: 9 Mars 2015, 12:00

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Det stämmer. Inom personbilsmarknaden. Och den förändringen är stor. Mycket stor.

Att överge den personliga bilen till förmån för en bil som delas med andra. Det är ett stort steg. Det börjar bli en realitet i dag. I många stora städer. Där finns den kritiska marknadsmassan för att det ska fungera. På landsbygden har man inte samma möjligheter. Ett område som växer snabbt i dag är att hyra bil för kortare resor i städerna. Och det är enkelt att boka via sin smartphone.

Vem har inte svurit över parkeringsböter, krockskador och bök med byte av sommar- och vinterdäck. Med en bil som långa tider står oanvänd. Då behövs det alternativ.

Det har länge funnits alternativ med traditionella hyrbilsföretag. Men det har inte passat alla. Kanske har man tyckt att det varit för besvärligt att hyra. Någonting måste det vara. För det har växt upp nya alternativ. Som tar marknadsandelar. De har satsat på enkelhet i processen.

Sunfleet är ett av de företag jag själv stött på. De startade i slutet av 90-talet som ett utvecklingssamarbete mellan Volvo och Hertz. Man såg att det fanns ett glapp att fylla mellan permanent bilägande och biluthyrning. Lösningen blev en framtidsinriktad och klimatsmart lösning på människors transportbehov.

De utgick från traditionella kollektivägda bilpooler och utvecklade ett helt nytt tänk med flexibilitet och service i fokus.

Den utvecklingen har fortsatt och nu finns en konkurrent på den svenska marknaden. Car2go. Bildelningsföretaget är knutet till Daimlerkoncernen – Mercedes med mera – och det första i en rad liknande företag som bildats sedan Car2go startade som ett forskningsprojekt i Ulm 2008. Stockholm är den 29:e staden som företaget etablerar sig i. Det började lite i smyg strax före jul men nu finns 250 bilar utplacerade – i huvudsak i innerstaden.

Det är två mycket intressanta företeelser och företag som säkert kommer att växa. Och det finns fler. Om tio år kanske dessa företag omsätter miljarder.

Om de tittar på förebilder i vår sektor. I byggsektorn finns en tradition sedan lång tid att hyra tjänster i stället för att köpa saker. Det har lett till utveckling av flera miljardföretag. CRAMO och Ramirent är två av dessa. De hyr ut tjänster, och produkter. Sedan lång tid. Det är en tradition i byggsektorn.

Men vi har aldrig kallat det den nya ekonomin. Vi har bara gjort det för att det är god ekonomi - och enkelt.

Bland lantbrukare finns en tradition sedan lång tid att slå sig samman och gemensamt utnyttja en gemensam maskinpark. Gammal ekonomi.

Gammal eller ny ekonomi? Det ska vara god ekonomi – det är bra samhällsbyggnad.

Erik Hellqvist är vd på Svensk Byggtjänst sedan 2002. Efter examen från Chalmers jobbade han 19 år som entreprenör – bland annat arbetade han med kalkyler för Öresundsförbindelsen. Innan han började på Svensk Byggtjänst hann han även med sju år som vd för materialleverantören Fundia Armering, nuvarande Celsa Steelservice.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.