Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Blogg

Digitaliseringen hänger på ledarskapet

Inom digitalisering i stort är det enormt mycket som händer, en disruptiv utveckling där – oavsett bransch – företagens förmåga att dra nytta av det nya som erbjuds är helt beroende av ledarskapet.

Publicerad: 29 November 2017, 08:43


I Veidekkes digitaliseringsstrategi kring VDC (Virtual Design and Construction) har vi identifierat fem disruptiva trender: 1 Avancerad geodesi, 2 Obrutet informationsflöde, 3 Digital involvering och mobilitet, 4 Internet of Things och Big Data samt 5 Automation och robotteknik. Detta kopplar vi till en studie från Boston Consulting Group, där de menar att digitaliseringen av byggbranschen under kommande tioårsperiod kommer att spara mellan 700 till 1200 miljarder dollar – för dem som är med på tåget, vill säga.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

För en annan undersökning, av Ipsos, säger nämligen att 70 procent av byggbranschens chefer inte tror att digitaliseringen kommer att påverka deras affärsmodeller i någon större utsträckning. Faktum är att byggbranschen är den bransch där cheferna tror minst på digitaliseringens effekter. Innebär detta att branschen om tio år har förnyats med upp till 70 procent nya aktörer, eller har vi lärt oss att ta tillvara på möjligheterna? Kan vi utnyttja potentialen? Jag både hoppas och tror det – och att det rör sig om en ledarskapsfråga.

Vill du lära dig mer om vikten av bra ledarskap för digitaliseringen av byggbranschen är du välkommen till vårt öppna VDC-seminarium på KTH i Stockholm den 14 december klockan 16:45. Seminariet är kostnadsfritt men brukar snabbt bli fullsatt – anmäl dig härhttps://vdc-dagen.confetti.events eller via vår hemsida http://veidekke.se.

Emile Hamon är verksamhetsutvecklingschef på Veidekke Sverige.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.