Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Blogg

Förbifart Stockholm – Highway to Heaven eller Hell

I förra veckan var det officiellt första spadtag för Förbifart Stockholm. Ett av det största infrastrukturprojekten i Sverige.

Publicerad: 25 Augusti 2014, 08:00


Tekniskt utmanande och intressant. Restiden mellan Kungens kurva och Häggvik minskar till 15 minuter. Det och mycket annat finns att läsa på Trafikverkets hemsida.

Politiskt omtvistat.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Och så var det på invigningen. En invigning som kom snabbt. Kallelse på fredag, besked på måndag och invigning på tisdag. Det kan bero på att det är val om några veckor. Trafikverkets personal hade gjort ett mycket bra arbete med förberedelserna. Bland annat hade man byggt upp en modell av den 21 kilometer långa förbindelsen av sand med de viktiga platserna inlagda. Där tog man det första spadtaget.

Eftersom det är ett politiskt omtvistat projekt hade det även kommit demonstranter som stod vid avspärrningarna. Och många poliser. Inkluderande Dialogpoliser.

Jag är glad att som svensk se hur Infrastrukturministern omgående går till demonstranterna när de ropar att de ser henne och vill prata med henne. Och de argumenterar. För respektive sak. Det är skillnad mot i Ferguson. Där kallas Nationalgardet in.

Eftersom alla wraps inte gick åt till oss inbjudna fick demonstranterna också äta sig mätta. Så fungerar demokratin i Sverige.

Bland de rop som hördes från demonstranterna fastnade en strof: Förbifart Stockholm - Highway to Hell. Samtidigt som de höll upp plakaten.

Jag var personligen involverad i förberedelserna för Öresundsförbindelsen för cirka tjugo år sedan och noterade likheter med det projektet. Omfattande protester i båda projekten – och långtgående miljöutredningar. I dag är det inte många som vill ha Öresundsförbindelsen ogjord. Möjligen den miljöminister som då avgick i protest mot byggandet. Det är bra att satsa på alla former av infrastruktur och kommunikationer. Tycker jag. Med en Essingeled som är dimensionerad för 80 tusen bilar per dygn och verkligheten är 160 tusen bilar per dygn behöver man göra något. Som till exempel bygga Förbifart Stockholm.

En Highway to Heaven. Det är också en amerikansk TV-serie som gick i fem säsonger mellan åren 1984-1989. Med Mike Landon i en av huvudrollerna. Mer känd som Little Joe i Bröderna Cartwright.

Personligen gillar jag Stairway to Heaven med Led Zeppelin bättre.

Bra infrastruktur och fungerande demokrati – det är bra samhällsbyggnad.

Erik Hellqvist är vd på Svensk Byggtjänst sedan 2002. Efter examen från Chalmers jobbade han 19 år som entreprenör – bland annat arbetade han med kalkyler för Öresundsförbindelsen. Innan han började på Svensk Byggtjänst hann han även med sju år som vd för materialleverantören Fundia Armering, nuvarande Celsa Steelservice.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.