Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Blogg

Hamnar miljöfrågan på politikernas agenda inför valet i höst?

Klimatförändringarna är svåra att ta till sig för många människor. De är någonting som sakta smyger sig på och därför inte märks Sannolikt blir miljö ingen stor politisk fråga inför höstens svenska val om inte klimatfrågorna blir lite mer i fokus hos media.

Publicerad: 24 mars 2014, 08:25

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Men hur ser man på miljöfrågorna bland vanliga människor i övriga Europa?  Enligt en Eurobarometerundersökning, som offentliggjordes i mitten av mars 2014, anser fyra av fem personer inom EU att man genom att bekämpa klimatförändringarna och en effektivare energianvändning kan stimulera ekonomin och sysselsättningen. Ekonomin och sysselsättningen brukar av politikerna traditionellt användas som ett av hindren för att införa styrmedel för miljöåtgärder.

Intressant att notera är att flera av de länder som hårdast drabbades av den ekonomiska krisen, till exempel Spanien och Grekland, är bland de nationer som anser att klimatåtgärder och energieffektivisering gynnar ekonomin.

Resultatet visar också att en klar majoritet av européerna förväntar sig att deras politiker ska ta tag i klimatutmaningen nu! Det handlar inte om att satsa antingen på tillväxt och konkurrenskraft eller på klimatet. Vi måste satsa på båda enligt undersökning. De viktigaste resultaten är att 80 procent av de tillfrågade delar uppfattningen att bekämpning av klimatförändringar och effektivare energianvändning kan stimulera ekonomin och sysselsättningen. Nio av tio européer anser att klimatförändringarna är ett allvarligt problem. På en skala på 1 (lägst) till 10 (högst) rankades allvaret av klimatförändringarna till 7,3. Av de tillfrågade ansåg över 90 procent att det är viktigt att deras regeringar ska ge stöd till energieffektivisering och att regeringarna sätter upp mål för att öka användningen av förnybar energi fram till 2030. Eurobarometerundersökningen genomfördes i 28 medlemsstater mellan den 23 november och den 2 december 2013.

Inte oväntat är det de yngre vuxna som anser att miljöfrågorna är viktigast. I Sverige är ungdomarnas uppfattning detsamma. Vill man vara ett intressant och spännande bolag att arbeta hos och vill attrahera välutbildade ungdomar, borde inte minst byggbolagen ta till sig detta. Det är dessa ungdomar som är våra blivande beslutsfattare. Ungdomar är en viktig målgruppgrupp i det kommande valet. Därför ska det bli intressant att följa hur de olika partierna kommer att lyfta fram miljöfrågorna i den svenska valrörelsen.

Johnny Kellner är fristående miljö- och energiexpert. Han har arbetat inom byggsektorn hela sitt yrkesverksamma liv och har tidigare varit verksam på Sweco, JM och Veidekke.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.