Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Blogg

Juste cykelklimat – om att cykla fint eller simma med hajar

Nu ska det äntligen tas, körkortet alltså. Jag dragit på det så länge jag kunnat, men nu är det dags! I och med detta har en helt ny värld har öppnat sig för mig.

Publicerad: 10 Juni 2014, 13:45


Livet som bilist ter sig som en dröm. Fina underhållna vägbanor och regler som följs (för det mesta). Är det något som skevar finns det alltid en välvillig trafikingenjör redo att hjälpa till.

Som cyklist är förhållandena ofta motsatta. Sporadiska cykelvägar, hänsynslöshet i trafiken och sällan några skyltar. Rena vilda västern.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Det är inte självklart att ”cykla fint”. Att klaga på trafikanters cykelvett har blivit en nationalsport. Kanske kan man förstå cyklisters hänsynslösa beteende mot bakgrund av den rådande trafikhierarkin där fotgängare och cyklister ofta hamnar i botten.

Cyklism kan till och med ses som ett samhällshot. Ett exempel är Torontos borgmästare Rob Ford. Ford gick till val på att gräva ner cykelbanor och motverka cyklism. Att beblanda sig med cyklister är som att simma med hajar, menar han. Ford anser att vägar är skapade för bilar och inget annat. Se ett av hans anföranden här.

Runt andra världskriget var över 70 procent av trafikanterna i Stockholms innerstad cyklister. Men i takt med att modernismen växte sig starkare sågs bilen som viktigare och viktigare. En negativ spiral skapades där bilen dominerade planerna och cyklister fick stå tillbaka. Andelen cyklister sjönk drastiskt för att nå bottennoteringar kring slutet av 1980-talet.

Den senaste tiden har intresset för cyklism växt och andelen cyklister har ökat med tvåhundra procent på tjugo år. Städer väljer att marknadsföra sig som cykelstäder och satsar stort på cykeltrafiken.

På White gillar vi också cykeln. Nyligen hade Stockholmskontoret en cykeldag där alla medarbetare kunde serva sina cyklar. Våra lånecyklar används flitigt och vi är ofta ute och föreläser om cyklism, och stadsplanering.

Men att underlätta för cyklister betyder inte samma sak för alla. När vi pratar om resor och kommunikation i våra uppdrag blir det uppenbart att brukarna har olika transportbehov. Man skulle kunna se det som tre kategorier av cyklister: Den starka och orädda (tänk trikåer och cykelskor), den entusiastiska och trygga (tänk mountainbike och hälsomedveten) och den intresserade men osäkra (cykelkorg och cykelhjälm). Det finns alltså olika cykelbehov i en stad, som behöver synliggöras och planeras för.

Nu tänker du kanske att det blir komplicerat och mycket att ta hänsyn till. Men allt behöver inte vara så omständigt. Vi kan börja med att enas om att cyklism inte kan likställas med att simma med hajar och att cyklism är en viktig komponent i en levande stadsmiljö. Redan där har vi kommit en bra bit på vägen mot ett justare cykelklimat.

Yaël Bratel arbetar med social hållbarhet på White Arkitekter. Uppdragen handlar ofta om att planera och genomföra medborgardialoger och lyfta sociala värden i stadsplaneringen. Att jobba med social hållbarhet innebär att vara länken som strävar efter en aktiv dialog mellan medborgare och arkitekter, något som ibland saknas i stadsbyggnadsprojekt.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.