Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Blogg

Samverkan för ökad effekt av digitalisering

På Contech härom veckan hörde jag vd:n för Bankgirot, Jeanette Jäger, tala om vikten av samarbete över företagsgränser för att skapa effektiva lösningar. Just samverkan mellan aktörer i Bankvärlden var till exempel direkt avgörande för innovationer som till exempel Bank-id och Swish.

Publicerad: 22 November 2018, 14:05

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Om bankerna i stället valt att göra detta var och en för sig hade effekten tillnärmelsevis inte blivit lika stor. Alltså, för att få full effekt av dessa initiativ var samverkan nyckeln! I samma paneldiskussion sa också Peter Dalmalm, Deputy Head of Banking Sweden - Nordea, att de hade gjort en tydligen gemensam analys av inom vilka områden bankerna konkurrerade och inom vilka områden de inte konkurrerade. Inom de områden de inte konkurrerade hade de gjort allt de kunde för att få det så enkelt, snabbt, smidigt och billigt som möjligt tillsammans! Kan detta vara ett recept för byggbranschen? Hade vi kunnat göra likadant? Självklart!

Något som ibland gör mig frustrerad är det faktum att i:et i BIM fortfarande är litet, det vill säga vi har inte digitala tvillingar av alla objekt i modellen. Fortfarande är det framförallt generiska objekt med geometrier och kanske lite information kopplat till objekten, men det är absolut inte exakta digitala kopior av det som ska byggas med fullständig produktinformation. Dock blir vi fler och fler (kunder, entreprenörer, materialleverantörer) som förstår och ser nyttan av detta. Jag tror här att samverkan är nyckeln.  Genom att vi i samverkan tillsammans driver utvecklingen mot den digitala tvillingen av våra produkter (komponenter, sammansatta byggdelar och hela hus) tror jag vi kommer öka effekten av våra digitaliseringsinitiativ! Låt oss samverka över företagsgränser och hitta långsiktiga kundrelationer och tänka process i stället för enskilda projekt - på så sätt skapar vi rätt förutsättningar att öka effekten av våra digitaliseringsinsatser!

Emile Hamon är verksamhetsutvecklingschef på Veidekke Sverige.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.