Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Blogg

Utveckling kräver engagemang

Nöden är uppfinningarnas moder brukar det heta. I tider av utmaningar och kriser sker ofta teknikskiften och viktiga innovationer skapas.

Publicerad: 17 December 2014, 14:45

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Så var det till exempel i Japan efter andra världskrigets slut, då det lilla företaget som var en framgångsrik tillverkare av vävstolar bestämde sig för att börja tillverka bilar. Men man hade inte råd att bygga stora specialiserade fabriker som man gjorde i de ”riktiga” bilfabrikerna i USA, så man fick hitta på ett eget sätt. Man skapade flexibla produktionssystem som snabbt kunde ställa om och tillverka olika produkter och på så sätt klarade man att skapa storskalig produktion med relativt små investeringar. Företaget hette då som nu Toyota och skulle ju komma att revolutionera synen på effektiv produktion över hela världen och bli ett av världens största bilföretag.

Ett annat exempel från bilvärlden är uppstickarföretaget Tesla Motors som grundats utifrån en insikt om att vi inte kan fortsätta basera vårt samhälle på fossilbränsle, samtidigt som kunderna vill ha snygga, kraftfulla och säkra bilar. De har utvecklat elbilar med 400 kilometers räckvidd, svårslagen acceleration och användarupplevelse. Innovationer som detta kräver hög grad av industriell kompetens och kunskap om kundernas krav och prioriteringar!

– Ja men vi bygger inte hus som vi bygger bilar, sluta tjata om det nu, tänker säkert många av er.

– Nej, det är helt sant. Vi bygger inte hus som vi bygger bilar. Men det finns fler likheter än man kan tro. Principer för produktutveckling, samarbetsformer, systematisk erfarenhetsåterföring, ständiga förbättringar, användning av avancerade IT-verktyg och utvecklad logistik, för att nämna några. Det finns mycket vi kan lära oss genom att studera hur andra gör och sedan forma det så att det fungerar för byggandet, utan att för den sakens skull börja bygga exakt likadana hus överallt, för det är inte det detta handlar om!

Vi ska ju överträffa våra kunders förväntningar i fråga om pris, kvalitet, hållbarhet och upplevelse! Då behöver vi vara fler som engagerar oss i utvecklingen så att det är detta vi uppnår och inte tvärtom.

Två viktiga aktörsgrupper i byggandet behöver engagera sig mer i byggandets innovationer. Byggherrar måste intressera sig mer i vad det här kan innebära för er. Ställ krav, bidra med er kunskap, kom med inspel och framför allt delta i den förändring som pågår! Det är ni som ska äga och förvalta byggnadsverken och då är det väl smart att vara med och påverka! Samma gäller er arkitekter! Era kunskaper behövs för att de nya systemen ska kunna leverera högkvalitativ arkitektur, god funktion och spännande byggnader! Det duger inte att stå bredvid och betrakta en industri som förändras. Var med och förändra! Ta plats! Vi vill ju att det vi bygger ska bli bättre, snyggare, effektivare och mer hållbart. Då krävs det att vi hjälps åt och tillsammans skapar möjligheter för detta!

Och så var det ju det där med bilbranschen och byggindustrin. På ett annat uppstickarföretag i Kalifornien där man satsar stort på att utveckla plattformar för att bygga skolor, butiker och kontor är man lite sura just nu. Varför då? Jo en av deras designers har just sagt upp sig. Han blev rekryterad av Tesla Motors.

Jerker Lessing är Forsknings- och Utvecklingschef på Boklok och har mångårig erfarenhet av utveckling, implementering och forskning om industriellt byggande. Han är en flitigt anlitad föredragshållare, forskar och undervisar om industriellt byggande på Lunds universitet och vid Stanford University i USA där han är adjungerad professor. I sin forskning har Jerker presenterat strategier och modeller för industriellt byggande och detta har kommit att bli vägledande för såväl företags satsningar som för vidare forskning inom området, i såväl Sverige som internationellt.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.