Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

"Ansvar är bra – men vem är beredd att ta det?"

I Byggindustrin 38/2014 belyser vd:arna för Svensk Ventilation, Isoleringsfirmornas Förening och Säker Vatten att vattenskador och dålig luftkvalitet leder till astma och allergi. De vill ha samverkan och ett delat ansvar för en bättre inomhusmiljö. Bengt Adolfi undrar hur branchorgansiationerna ska uppfylla sitt eget ansvar?

Publicerad: 13 Januari 2015, 18:00

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

ventilationfuktskadorastmaallergi

Det är positivt att de både vill samverka och ta ansvar, men frågan är om installationsbranschen ensam kan komma tillrätta med orsakerna till vattenskador och dålig luftkvalitet.

Byggnäringen består av projektörer, entreprenörer, installatörer och ytskiktsentreprenörer som gemensamt ska verkställa byggherrens beställning.

För att nå önskat resultat är jag övertygad att samverkan måste ske mellan samtliga dessa aktörer. Endast med helhetssyn och engagemang inom byggandet kan vi få ett resultat som vi tillsammans kan vara stolta över och ta ansvar för.

Författarna till debattartikeln tror att en del av lösningen är delat ansvar och det låter väldigt bra. Men jag vill ändå ställa frågan: vad vill ni ta ansvar för och vilka garantier är ni beredda att ge för att uppfylla detta ansvarstagande?

Författarna pekar på att Sverige inte uppnår satta energimål. Jag delar den uppfattningen. Uppföljning av energiförbrukningen i bland annat Västra hamnen i Malmö, Norra Älvstranden i Göteborg och Hammarby Sjöstad i Stockholm, visar att den verkliga energiförbrukningen överstiger den beräknade med mer än 50 procent!

Hur vill installationsbranschen ta ansvar för detta?

Beträffande livscykelkostnaderna har byggnadstekniska åtgärder vanligtvis en betydligt längre livslängd än olika installationer. Ta exempelvis en frånluftsvärmepump i ett småhus, där kompressorn inte sällan slutar fungera efter 10–12 år, medan huset enligt Boverket ska hålla i minst 50 år.

Hur ska installationsbranschen genom en bred branschspecifik kunskap utveckla hållbara frånluftsvärmepumpar för att vi inte ska gå miste om kvaliteten i material- och byggförfarande?

Vidare påstås att luften i våra bostäder och skolor är dålig bland annat för att luftomsättningen är för låg. Min erfarenhet är att hög luftomsättning i sig, inte är en garanti för bra luftkvalitet. Däremot påverkas inomhusluften av valet av material och ytbehandlingar. Minimera emissioner av hälsovådliga kemikalier samt välj material med förmåga att ta upp respektive avge fukt.

Smutsiga filter och kanaler i tilluftaggregat är ytterligare en orsak till dålig inneluft.

Hur vill ni ta ansvar för detta?

Författarna skriver att "kunskapen ska utgå från föreskrifterna och de allmänna råden i byggreglerna tillsammans med branschens regler". Detta anser jag innebär en stor risk! Både föreskrifterna och de allmänna råden ändras över tid och branschens regler är ofta utformade för att i första hand stödja den aktuella branschorganisationens medlemmar.
Kunskap ska i stället baseras på erfarenhet och vetenskapliga fakta.

Ett avskräckande exempel på hur branschspecifika regler kan leda till omfattande fuktskador är BKR/PER´s lansering av så kallade rollade tätskikt i våtrum i början av 1990-talet. Därför vill jag höja ett varningens finger när branschorganisationer vill bistå med handböcker.

Jag delar författarnas åsikt att vi behöver en intensifierad kommunikation inom branschen och ser fram emot att få möjlighet att delta i denna kommunikation för att försöka bidra till bättre inomhusklimat och ett energieffektivt byggande.

Bengt Adolfi, bostadsbyggare sedan 1970

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.