Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

"Använd elen på ett klokare sätt"

Ur ett globalt klimatperspektiv måste eleffektivisering och hushållning av el ges högsta prioritering. Bästa svenska miljösatsningen är att exportera det svenska elöverskottet till Europa. Europa måste fasa ut fossilt tillverkad el, skriver Johnny Kellner, teknik- och miljöchef på Veidekke i Sverige.

Publicerad: 9 Augusti 2010, 14:42


Tuffare regler har tillkommit från Boverket för att minimera elanvändningen för uppvärmning av byggnader. Maximal installerad effekt för eluppvärmda småhus i klimatzon III är 4,5 kW och för energi 55 kWh per m2.
Men har våra myndigheter "missat" eluppvärmda byggbodar och utsläppen av koldioxid (CO2) för elbilar?

Vid ett normalt flerbostadsprojekt etableras oftast 8-10 byggbodar, vilket motsvarar två medelstora villor. Skillnaden är att byggbodarna är sämre isolerade, har sämre fönster och saknar ofta värmeåtervinning.

Under produktionstiden på cirka två år släpper de åtta till tio byggbodarna ut cirka 60 ton CO2, vilket motsvarar 40 familjebilars utsläpp under 1 000 mils körning.

Varför inte ansluta byggbodarna till fjärrvärmenätet där sådana finns? Huvuddelen av flerbostadshusen ligger redan inom områden med miljövänlig fjärrvärme. Det som krävs är en noggrann planering av bodetableringen och placering av den permanenta undercentralen. Självklart måste byggbodarna förses med ett vattenburet värmesystem.

Stockholms stad har redan fattat beslut att i det nya bostadsområdet Norra Djurgårdsstaden med 10 000 lägenheter ska alla byggbodar vara fjärrvärmeanslutna.

Sverige är anslutet till det europeiska elnätet. I dag räcker inte kapaciteten till för all önskad eldistribution men nätet byggs ut allt eftersom. Sverige är ett av de länder i världen som har den högsta elkonsumtionen i världen per capita. Vi använder nästan tre gånger mer el än övriga européer.

Vi måste skilja på elproduktion och elkonsumtion. Produktionen kan vara miljövänlig medan konsumtionen kan vara miljöovänlig. Genom ökad elanvändning tvingar vi fram elproduktion på marginalen, det vill säga den dyraste och minst effektiva elproduktionen från Europa, som också orsakar de största CO2-utsläppen.

För varje ny elbil ökar naturligtvis elanvändningen. Ett kolkondenskraftverk på kontinenten har en elverkningsgrad på cirka 30 procent. Vilket innebär att för varje ökad kWh el vi använder så går det åt tre kWh kol. Samma sak gäller för minskad elanvändning till exempel i byggbodar - då minskar vi på elmarginalen på motsvarande sätt.

Redan för tio år sedan uppmärksammade professorerna Björn Karlsson vid Linköpings tekniska högskola och Sven Werner vid Chalmers tekniska högskola samt EU-parlamentarikern Anders Wijkman, resonemanget kring elbilars CO2- utsläpp.

Världsnaturfonden, WWF, lät år 2009 det tyska Institutet för framtidsenergisystem (Izes) utreda elbilens framtid. De kom fram till att en medelstor eldriven familjebil år 2020 kan släppa ut 220 gram CO2 per km vid ogynnsam elproduktion, vilket kan jämföras med den svenska miljöbilsnormen på 120 gram per km. Elbilens bättre verkningsgrad kompenserar knappast detta.

Vårt värdefulla elöverskott ska vi i stället exportera till Europa vilket skapar förutsättningar att minska motsvarande mängd kWh el från ett kolkondenskraftverk.

Export av svensk el kan enligt Institutionen för energiteknik vid Linköpings tekniska högskola skapa förutsättningar att sänka Europas koldioxidutsläpp med 60-70 miljoner ton CO2 per år och därigenom minska växthuseffekten. Sverige kan med andra ord både tjäna pengar och göra en värdefull miljöinsats genom att exportera vår CO2-fria el.

Johnny Kellner

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.