Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Är elbilen en populistisk modenyck?

”Vill man ha en långsiktig satsning på miljövänliga bilar bör Sverige även satsa på ett internationellt samarbete kring vätgasproduktion med bränsleceller där utsläppen blir rent vatten”, skriver Johnny Kellner på Veidekke.

Publicerad: 9 Oktober 2012, 13:34

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Är det självklart att elbilen alltid är det bästa miljövalet, eller kan det möjligen vara så att elbilar till och med kan öka koldioxidutsläppen? Långsiktigt är elbilar ett mycket viktigt och nödvändigt alternativ, men en för tidig satsning på elbilar kan vara en felaktig prioritering. Redan för tio år sedan uppmärksammade professor Björn Karlsson vid Linköpings tekniska högskola, Sven Werner, professor vid Halmstads tekniska högskola samt dåvarande EU-parlamentarikern Anders Wijkman att elbilar kan ge högre koldioxidutsläpp än bilar med effektiva förbränningsmotorer, allt beroende av hur den gemensamma europeiska elmarknaden ser ut.

Sverige är länkat till Europas elnät där fossila bränslen ingår i systemet. Även den kände miljödebattören Per Kågeson är kritisk och skriver i en rapport åt Bil Sweden 2010 att först efter år 2030 kommer elbilar att ge en eventuell klimatnytta i ett europeiskt perspektiv.

Enligt honom är elbilar i dag ett sämre klimatalternativ än bilar med effektiva förbränningsmotorer. Världsnaturfonden, WWF, lät år 2009 det tyska institutet för framtidsenergisystem, Izes, utreda elbilens framtid. De kom fram till att en medelstor eldriven familjebil år 2020 kan släppa ut 220 gram koldioxid per kilometer vid europeisk ogynnsam elproduktion vilket kan jämföras med den svenska miljöbilsnormen på 120 gram per kilometer.

Det går inte att hävda att Sverige använder el utan inslag av fossila bränslen för laddning av elbilar, i alla fall inte ur europeisk synvinkel. Vi lever i dag i en globaliserad värld och kan därför inte isolera Sverige från övriga Europa. Vi kan inte ha en svensk protektionistisk uppfattning genom att påstå att vi enbart använder el från det egna nationella elnätet.

Att köpa miljövänlig el minskar inte utsläppen av koldioxid. Det blir bara en omfördelning så att någon annan får den smutsiga elen. Hade elbolagen haft en avsättningsfond för den dyrare miljövänliga elen för investering i nya vindkraftverk hade trovärdigheten ökat. Som bekant struntar koldioxid helt i var nationsgränserna går.

Att hävda att koldioxidutsläppen från en elbil är 50 gram per kilometer i Sverige är därför inte hållbart. En annan förbisedd fråga är att elbilen faktiskt förbrukar ändliga resurser vid tillverkning av bilbatterier genom batteriernas användning av vissa sällsynta jordartsmetaller. När metallerna för batteritillverkning utvinns i bland annat Kina sker det på ett mycket miljöförstörande sätt. Hur återvinning av uttjänta batterier ska gå till på ett godtagbart sätt utgör i dag också en miljöbelastning.   

Det krävs ett systemtänkande om elbilen ska lyckas bli ett trovärdigt framtida alternativ. Kolkondenskraftverken i Europa måste fasas ut och till att börja med ersättas med naturgaskombi. Tysklands beslut att fasa ut kärnkraften kommer att under lång tid kräva en ökning av elproduktion via kolkondens även om det förhoppningsvis samtidigt sker en kraftig utbyggnad av både vindkraft och solceller. I ett längre perspektiv kan inte el framställas där fossila bränslen ingår i systemet om denna el ska användas för att ladda elbilar.

Elbilar är framtiden och kommer att vara ett av flera alternativ till dagens fossildrivna fordon. Innan en stor elbilssatsning görs måste därför energisystemet i Europa ändras så att det blir utan fossila inslag. Laddning av elbilar kommer att kräva en kraftig utbyggnad av elnätet. Monopolsituationen med några få stora nätägare i Sverige utgör i dag också ett hinder och osäkerhet för prisutvecklingen.

Regeringen har av någon anledning prioriterat subventioner av elbilar, i dag ges ett bidrag på 40 000 kronor. Merkostnaden för en elbil är i nuläget cirka 150 000 kronor jämfört med en konventionell familjebil. Fram till augusti hade endast 16 privatpersoner i Sverige nappat på regeringens ”generösa” erbjudande. I stället bör det franska beskattningssystemet studeras där miljövänliga bilar generellt subventioneras av bilar med högre miljöbelastning. Miljösatsningar för att minska koldioxid-utsläppen måste prioriteras där de ger störst effekt och inte som nu politisk populism med statliga bidrag till dyrbara elbilar.

Vill man ha en lånsiktig satsning på miljö-vänliga bilar bör Sverige även satsa på ett internationellt samarbete kring vätgasproduktion med bränsleceller där utsläppen blir rent vatten.

En utveckling och satsning inom byggindustrin, när det gäller utsläpp av koldioxid under produktionsfasen, är åtgärder som i dag skulle ge en betydligt större miljönytta än elbilar.

Tillverkning av byggmaterial, transporter och energianvändningen på byggarbetsplatser genererar i dag dubbelt så stora utsläpp av koldioxid än vad byggnaden genererar under sin driftstid enligt en rapport från KTH beställd av Boverket 2011.

Johnny Kellner

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.