Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

"Arkitekter måste förnya sina affärsmodeller"

Nya fundament i samhällsekonomin kräver ett affärsmässigt nytänkande. Det innebär en stor utmaning för många tjänsteproducenter, däribland arkitektföretag, trots en gynnsam marknad, skriver Staffan Carenholm, konsult och tidigare chef för Sveriges Arkitekter. Han har identifierat 70 punkter för affärsutveckling och lönsamhet.

Publicerad: 20 Oktober 2015, 14:08


Ämnen i artikeln:

Ekonomledarskap inom byggkonsulterarkitekterlönsamhet

Jag har ofta och länge skrivit om arkitektföretagandets utmaningar. Nu finns en ny ekonomisk verklighet att förhålla sig till som innebär en betydande utmaning för många tjänsteproducenter, även så arkitektföretag.

När priset på pengar är negativt och inflationen försvunnen skapas helt nya ekonomiska spelregler inte bara för den som utnyttjar olika tjänster utan också för dem som producerar och säljer dessa tjänster.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ingen kan tro att arkitektföretagen förblir opåverkade av grundläggande nya fundamenta i samhällsekonomin. Däremot är risken uppenbar att den oerhört gynnsamma byggmarknaden skymmer sikten och därmed även insikten.

”Ingen klok strategi”

Behovet av nytänkande och affärsutveckling kanske inte känns påträngande när uppdragen ramlar in, men att blunda är ingen klok strategi. För visst kommer också arkitektföretagen att påverkas av de nya ekonomiska realiteterna.

Till det mest uppenbara i den nya verklighet som arkitektföretagen nu möter är att allt fler beställare sannolikt inte kommer att ha någon större tolerans för prisökningar. Att försöka höja timpriser i en ekonomi som i övrigt i huvudsak är befriad från prisökningar på varor och tjänster kommer inte att bli lätt. Beställare förväntar sig säkert oförändrade eller till och med sjunkande priser.

Att höja priset i ett gynnsamt marknadsläge är det traditionella receptet för ökad lönsamhet, men om den dörren är stängd vad gör man då för att inte kostnaderna hela tiden ska öka snabbare än intäkterna? Svaret är förstås ett affärsmässigt om- och nytänkande.

Svårstoppad utveckling

Trots utomordentligt gynnsam marknad är en av arkitektbranschens kännetecken svag lönsamhet. Företagens kostnader ökar sedan en tid tillbaka snabbare än intäkterna. Det är den goda marknadens förbannelse att intäkts- och kostnadsekvationen inte går ihop. Arkitektföretagens kostnader är till bortemot 75 procent arbetskraftsrelaterade. När dessa år efter år ökar snabbare än intäkterna resulterar det i en lönsamhetskris. Brist på kvalificerad arbetskraft triggar obönhörligen lönerna på ett sätt som intäktsutvecklingen inte kan matcha. Den utvecklingen är svårstoppad. Även om kommande löneavtal i det närmaste förutsätter lönestopp kommer företagen ändå alltid tvingas välja dyra lösningar därför att de framstår som nödvändiga.

Med oförändrade priser måste arkitektföretagen därmed på allvar försöka göra affärer på nytt sätt och utgå från ett värdemässigt tänkande. De förutsättningar som det traditionella timsäljandet alltid har vilat på måste nu omprövas i ljuset av den nya ekonomiska verkligheten.

En lista med 70 punkter

Ett nytt och mer varierat affärstänkande måste ta sin början i det enskilda företaget med tydligt ansvarstagande hos varje företagsägare och partner. Varje företag måste söka sina egna vägar i det nya ekonomiska landskapet, bort från den affärsmässiga konformitet som på sikt kväver arkitektbranschen.

Lösningen ligger inte i en eller få åtgärder utan den handlar om en mer affärsinriktad helhetssyn på sitt arkitektföretagande där många, många små insikter och insatser samverkar. Jag skrev nyligen en checklista för affärsutveckling och lönsamhet. Det blev till slut en lista med 70 punkter. Det kan säkert kännas motigt att ta sig an en sådan checklista och vända på kanske 70 stenar, men vad är alternativet?

Staffan Carenholm, konsult och tidigare chef för Sveriges Arkitekter

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.