Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Även obekväma resultat måste redovisas

I de två senaste numren av tidningen Byggindustrin (nr 25-26/2013) har resultat från rapporten ”Produktivitetsläget i svenskt byggande 2013: nybyggnad flerbostadshus och kontor” ifrågasatts när det gäller vilka effekter som partnering har. Per- Erik Josephsson, professor vid Chalmers, som har hållit i undersökningen tycker att branschen bör ta till sig resultaten och ta dem på allvar.

Publicerad: 4 September 2013, 09:04

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Låt mig först understryka att jag är en stor anhängare av partnering, lean, BIM och andra koncept, filosofier, metoder med mera som syftar till att långsiktigt öka kundvärdet och långsiktigt minska den totala resursförbrukningen.

Det är emellertid min uppgift att som forskare öppet redovisa resultat av undersökningar, oavsett om de är väntade eller oväntade. Motsatsen, det vill säga att medvetet undvika att redovisa obekväma resultat, är en väg som branscher med vilja att utvecklas absolut ska undvika.

Det är tyvärr inte så enkelt att ett visst koncept eller viss metod garanterar en störningsfri process eller ett lyckat slutresultat. Det handlar i stället om att förstå förutsättningarna för verksamheten (till exempel projektet) och utifrån dessa forma en lämplig organisation och ledningsstruktur och att bedriva ett gott ledarskap i alla delar av processen. Utan den grunden är det svårt att lyckas.

Undersökningen, som redovisas i rapporten och som omfattar alla projekt färdigställda under 2012, visar att samarbetet överlag är bra eller mycket bra mellan beställaren och entreprenören. Men det som överraskar är att beställarens projektledare ger något högre betyg för samarbetet i projekt som inte tillämpade partnering. När projektledarna fick frågan om de skulle göra något annorlunda om de fick chansen svarade några att de skulle ha tillämpat partnering medan några andra (som tillämpade partnering) svarade att de inte skulle ha gjort det.

I rapporten lyfter jag fram två möjliga förklaringar. En förklaring kan vara att partnering skapar en falsk trygghet i organisationen, det vill säga att man inte lägger tillräcklig kraft på att skapa den nödvändiga organisationen. En annan förklaring kan vara att beställaren har högre förväntningar vid partneringprojekt. Jag understryker också att partnering tillämpas på olika sätt och att det är viktigt att göra mer detaljerade undersökningar för att förstå verkliga effekter av partnering oavsett form.

I en annan studie, som publiceras av Sveriges Byggindustrier senare i år, har jag tillsammans med några kollegor studerat hur duktiga byggplatschefer arbetar. Vi beskriver deras ledarskap i form av ett förhållningssätt som är stabilt över tid och som är tydligt inriktat mot en omtanke om resurserna och med en successiv utveckling projekt för projekt. Deras ledarskap har stora likheter med lean-filosofin, men ingen av platscheferna pratar om ”lean”. Det kan ju vara så att många projekt är så väl organiserade att samarbetet blir bra och resultaten blir lyckade även utan att ”partnering” tillämpas.

I Byggindustrin nr 26/2013 uttrycker flera branschrepresentanter att man inte känner igen sig i resultaten, trots att deras företag har flera projekt med i undersökningen och trots att flera av deras medarbetare har berättat om sina projekt.

Responsen på rapporten i olika sammanhang visar att det finns ett behov av fler breda undersökningar, inte bara för att skapa debatt, utan framförallt för att skapa den självinsikt som är nödvändig för att utveckla branschen i en klok riktning, det vill säga för ökat kundvärde och minskad resursförbrukning. Därför är det viktigt att ta resultaten av undersökningen på allvar. "

Per-Emil Arvidsson

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.